Keuzes! (Soft - filosofische praat)
  • Keuzes! Je maakt ze elke dag, soms wil je niet kiezen, maar je moet gewoon kiezen... Vervelend is dat af en toe. Right?
    Maar waarom kies je nou ergens voor? Want na elke keuze komt een gevolg (oorzaak en gevolg, actie en reactie)

Dus waarom heb jij daarvoor gekozen om dat nou te doen? (actie)

Voorbeeld : Ik had vandaag eigenlijk 2 laptops klaar moeten maken. Ik heb ervoor gekozen om dat niet te doen. Waarom kies ik daarvoor? Voel ik mij nou beter als die dingen klaar zijn? of voel ik mij beter als ik het niet doe en ik kan een haastklusje afmaken?

Wat waren jouw weloverwogen keuzes vandaag? en dacht je er goed over na? Food 4 thinking...

ohja : geen bullshit topic van maken a.u.b. ;)
  • Mijn keuzes hadden vooral te maken met wel of niet naar school gaan, en aangezien het tentamenweek is, en ik last heb van het SOG syndroom, was het vooral kiezen van uitstellen, en op het laatste moment alles doen omdat ik anders de rest van mn projectgroep een beetje zou laten stikken, en dat gaat dan weer wat ver :P.

Weloverwogen? GOed over nagedacht? Welnee :).

't is prettig als dat schoolspul klaar is hoor, maar ach, een echte SOGger doet alles op het laatste moment, of gewoon niet. *kuch* net een 2,2 terug voor een tentamen :').
    Voor de rest gaat het wel goed hoor :').
  • Ik heb eens ergens gelezen, dat de mens eigenlijk helemaal niet zo goed in staat is om rationeel een keuze te maken. Een paar ovenwanten, a la, daar kan je nog rationeel over zijn, maar verder zijn mensen veel te emotioneel, en ze beseffen veel te weinig wat de gevolgen van hun daden zijn, om een weloverwogen keuze te maken.

Waar ik bij leef in ieder geval is om met je hart te kiezen en niet met je hoofd.
    Hoe je je voelde tijdens een bepaalde tijd verandert namelijk niet. Ook niet snel in herinnering!
    Je motivatie hoe en wat en waarom je je zo zou hebben moeten voelen kan achteraf echter wel behoorlijk omslaan. Mijn idee is dus dat je meer spijt kan krijgen van rationeel genomen beslissingen dan van emotioneel genomen beslissingen.

Maar dat is misschien ook weer totaal persoonlijk ...
  • /me zou willen dat ze er 'n antwoord op zou kunnen geven.

Tijdens mijn opleiding krijg ik te maken met supervisie. Je gaat dan samen met 'n supervisor naar jezelf kijken, naar je eigen werkwijze, manier van handelen, waarom/hoe/wat!?
    Daar heb ik ook geleerd dat je altijd 'n keuze hebt. Ik MOET nog al veel van mezelf. Ik wil elke dag koken, ik wil altijd meteen afwassen, ik wil internetten, ik wil alles bereiken wat ik mezelf ten doel stel, ik wil gelukkig zijn. Ownee, ik wil dat niet, ik moet dat van mezelf.

Maar in alles heb je 'n keuze. Vorige week heb ik besloten om eens 'n echte vrije dag te houden, i.p.v. met school bezig te zijn. En ik ben er niet slechter van geworden, 't voelde wel okay.

Ik wil graag leren om achter mijn keuzes te kunnen staan. Niet te denken aan 't gras bij de buren... Maar dat komt wel met de jaren, daar ben ik niet bang voor :)
  • ToroZ said:
    Ik heb eens ergens gelezen, dat de mens eigenlijk helemaal niet zo goed in staat is om rationeel een keuze te maken. Een paar ovenwanten, a la, daar kan je nog rationeel over zijn, maar verder zijn mensen veel te emotioneel, en ze beseffen veel te weinig wat de gevolgen van hun daden zijn, om een weloverwogen keuze te maken.

Klopt, maar je kan toch een dappere poging doen?

Waar ik bij leef in ieder geval is om met je hart te kiezen en niet met je hoofd.
    Hoe je je voelde tijdens een bepaalde tijd verandert namelijk niet. Ook niet snel in herinnering!

Des te beter kan je je volgende keuze anders doen / maken.

Als je je de eerste keer nou rot voelde omdat je je oma niet gebeld hebt, dan is de keuze de keer daarop toch niet moeilijk? Want je voelt je tenslotte veel beter nadat je je oma gebeld hebt.

Je motivatie hoe en wat en waarom je je zo zou hebben moeten voelen kan achteraf echter wel behoorlijk omslaan. Mijn idee is dus dat je meer spijt kan krijgen van rationeel genomen beslissingen dan van emotioneel genomen beslissingen.

Maar dat is misschien ook weer totaal persoonlijk ...

Maar het ging dus om emotioneel genomen beslissingen...beslissingen maak je wel met je hoofd (rationeel) maar worden gevoed door je emotie...
  • Niet kiezen is ook kiezen.

Zo lang je niet voor een verandering kiest blijft de huidige situatie gehandhaafd. Kiezen is dus iets dat je constant doet. Mensen denken veel te lang over iets na. Snel een keus moeten maken is moeilijk voor de meesten, maar eigenlijk heel makkelijk. Zodra je gekozen hebt moet je dan ook vol er voor gaan.

Ik ben erg voor kiezen volgens je gevoel, zo lang het positieve gevoelens zijn...
  • Tigereye said:
    Zodra je gekozen hebt moet je dan ook vol er voor gaan.

Ik ben van mening dat je ook achter je beslissing zou moeten staan. Maar wat doe je als de uitwerking van je beslissing negatieve gevolgen heeft voor jezelf? Zou jij er dan niet aan gaan twijfelen?

Tigereye said:
    Ik ben erg voor kiezen volgens je gevoel, zo lang het positieve gevoelens zijn...

Kun je geen keuze baseren op negative gevoelens dan? Binnen mijn werk heb ik vaak te maken met een sfeer die negatieve gevoelens met zich meebrengt. Ik maak dan de keuze om uit 'n situatie te stappen. Ik baseer dan mijn keuze op negatieve gevoelens...
  • Ik bedoel meer het handelen op basis van negatieve gevoelens... wraak enzo.

Zoals jij het interpreteert ben ik het wel helemaal eens, gewoon doen waar je je goed bij voelt (en dat is dus het positieve gevoel).
  • Daar baseer je dan je keuze toch op. Op gevoel. En dat is ook niet zo vreemd, want uiteindelijk doe je alles voor jezelf!
  • Nog iets... vooral ook niet denken: "als ik dit had gedaan, dan...."
    Het is toch al te laat dan, beter zorg je dat je ervoor gaat met de keuze die je gemaakt hebt ;)
  • Vandaag heb ik eigenlijk nog nergens over nagedacht. Alles gewoon gedaan wat in me opkwam. Alleen met typen op het board denk ik een beetje na over wat ik zeg. Betrap mezelf er wel op dat ik nogal veel edit of soms posts verwijder als ze er al staan maar toch eigenlijk niets toevoegen...
  • En toch kan het "niet toevoegen" van de post leiden tot een discussie waarbij je dan na moet gaan denken... Op zich ook iets om je keuze op te baseren. :)
  • Een keuze waarmee ik nog steeds worstel, en die ook tijd nodig heeft

Het wel of niet deelnemen aan deze maatschappij, en dus het wel of niet verlaten van Nederland om ergens anders een ander leven op te bouwen zonder technologie etc.
    Dus in de natuur

Is een keuze die me nu een jaartje bezig houd en nog wel langer gaat duren voordat ik met een antwoord kom denkik.
  • Daar heb ik ook veel over nagedacht. In onze maatschappij is alles zo onwijs gereguleerd. Je moet overal wel aan mee doen om de boot niet te missen. Eigenlijk word je voor een heel groot deel geleefd...

Vanaf een jaar of 4 word je al "afgericht" om 6 uur per dag, 5 dagen in de week, te doen wat er van je gevraagd wordt. Hoe beter je gehoorzaamd en doet wat ze van je vragen hoe hogere cijfers je over het algemeen op school haalt en hoe beter je wss in de maatschappij zal functioneren :+
  • Frisbee said:
    Je moet overal wel aan mee doen om de boot niet te missen. Eigenlijk word je voor een heel groot deel geleefd...

Je kunt er ook voor kiezen een eigen weg te gaan in plaats van je te laten leven.

Als ik kijk naar de keuzes die ik de afgelopen paar jaar heb gemaakt om die boot niet te missen dan vraag ik me af of ik daar wel zoveel mee ben opgeschoten, in dat geval word je namelijk een product van de massa en als product van de massa is het verrekte moeilijk je te onderscheiden, op te vallen, er uit gepikt te worden terwijl dat de enige sleutel tot succes denk ik.

Daarnaast vinden mensen het makkelijk om te worden geleefd en geen keuzes te hoeven maken, mensen hebben (althans zo zie ik het vaak) een angst om keuzes te maken, men durft geen gokje te wagen, de poot niet stijf te houden en vervalt vervolgens weer in de massa en word weer geleefd als ooit te voren.

Keuzes maken hoeft niet moeilijk te zijn zolang je er maar niet teveel over nadenkt. ;-)
  • Reind said:
    ..... terwijl dat de enige sleutel tot succes denk ik.

Dat ligt aan je definitie van succes.
    Waar word je echt blij van ? Wat wil je eigenlijk bereiken, en waarom, en wat heb je er uiteindelijk aan.

Mensen die kijken graag omhoog, omdat ze daarop geconditioneerd zijn.
    Harder better faster stronger ..... (Wat Frisbee zei)

Wat mensen vergeten is dat de mensen waarnaar ze kijken die aan de andere kant van de medaille zitten maar al te graag een paar stappen terug zouden doen.

Daarnaast vinden mensen het makkelijk om te worden geleefd en geen keuzes te hoeven maken, mensen hebben (althans zo zie ik het vaak) een angst om keuzes te maken, men durft geen gokje te wagen, de poot niet stijf te houden en vervalt vervolgens weer in de massa en word weer geleefd als ooit te voren.

Keuzes maken hoeft niet moeilijk te zijn zolang je er maar niet teveel over nadenkt. ;-)

Kiezen betekent dat je moet nadenken, en dat betekent over het algemeen dat je gaat twijfelen aan dingen, m.a.w. de existentiele kwestie weer op te proppen komt.
    De meeste mensen worden daar bepaald niet happy van, dus vermijden ze dat uit alle macht :+
  • Ik kies ervoor om hier niet op te reply-en...

verdorie... niet gelukt. :+
  • Mensen maken zich teveel druk over hun pensioen en weet ik veel wat
    Op die manier leef je alleen voor de periode na je 65e
    Dat is toch achtelijk! je werkt je hele leven voor je pensioen
    en dan ben je te oud en verragt om te doen wat je wel kon in je jonge jaren
    Ik leef bij de dag en maak keuzes met gevoel, rationele keuzes hebben mij nog nooit veel blijdschap gebracht

Pff, ik ben vandaag niet in staat een lopend verhaaltje te tiepen :P
  • Je hebt wel gelijk RR...
  • ToroZ said:

Dat ligt aan je definitie van succes.
    Waar word je echt blij van ? Wat wil je eigenlijk bereiken, en waarom, en wat heb je er uiteindelijk aan.

Mensen die kijken graag omhoog, omdat ze daarop geconditioneerd zijn.
    Harder better faster stronger ..... (Wat Frisbee zei)

Wat mensen vergeten is dat de mensen waarnaar ze kijken die aan de andere kant van de medaille zitten maar al te graag een paar stappen terug zouden doen.

Wat je er uiteindelijk aan hebt en of je je doelen uiteindelijk bereikt is van ondergeschikt belang aan het feit dat je ze aan jezelf stelt.

Ik kan namelijk niet begrijpen dat er mensen op deze aardkloot rond lopen die zelf niet weten wat ze willen, geen doelen hebben in hun leven en DUS maar naar de eisen van een ander gaan leven.

Ik weet wat ik wil, en ik weet wat ik niet wil, helaas pakt het soms iets anders uit en ga je op je snufferd. Echter ben ik wel van mening dat je zo af en toe beter flik op je snufferd kunt gaan en kunt zeggen dat je iets van je leven gemaakt hebt dan wanneer je altijd maar in hetzelfde circeltje blijft draaien.

Natuurlijk is dat weer persoons en karakter gebonden maar iedereen stompt af wanneer hij/zij geen doelen heeft die bereikt moeten worden in het leven. En met doelen bereiken bedoel ik niet perse rijk worden en een dikke auto rijden maar het kunnen ook hele simpele dingen.

Kiezen betekent dat je moet nadenken, en dat betekent over het algemeen dat je gaat twijfelen aan dingen, m.a.w. de existentiele kwestie weer op te proppen komt.
    De meeste mensen worden daar bepaald niet happy van, dus vermijden ze dat uit alle macht :+

We hebben ook nog zoiets als impulsief gedrag, mijn beslissingen zijn vaak impulsief (heb ik het puur over mijn eigen persoon) en hoe raar het ook klinkt het zijn vaak de beslissingen waar ik het minste spijt van heb en/of die het makkelijkst om te turnen zijn.

Ik snap overigens niet dat er mensen zijn die geen keuzes kunnen of durven maken, je mag blij zijn dat je in de mogelijkheid bent ze te kunnen maken.
  • Ja like I said, rationeel nadenken is vaak niet handig bij het maken van keuzes over je leven enzo
  • Dat ligt eraan op welk nivo.

Zakelijk gezien weet ik ook wat ik wil, en ik weet ook heel goed hoe ik het moet krijgen. Dans ik naar de pijpen van iemand? Nou, nee... ben ik dan een schenenschopper? Jazeker. Ik ben iemand die mensen graag laat nadenken over hetgeen ze nou net aan mij gevraagd hebben. Is dat een keuze? Ja,.. voel ik mij dan beter? Wel als ze het volgende keer niet meer vragen / anders vragen.

Gear kopen.... laten we het daar eens op betrekken. Impulsief? Of denk je er wel goed over na? Of ga je voor je 'gevoel' ?
  • Mn eerste setje heb ik wel redelijk impulsief gekocht. Na een jaar met Traktor gemixt te hebben had ik het idee dat de muis/toetsenbord een beperking werden. Toen ging het best snel, voor ik het door had stonden er 2 draaitafels en een mixer, en toen had ik nog maar 1 plaat, haha.

Achteraf gezien waren dat niet de beste spullen die je voor 1000 euro kon kopen. Maarja later ben ik via internet wat meer in het 'gear wereldje' geraakt, en heb andere aankopen wel goed overwogen.
  • Keuzes maken hoeft niet moeilijk te zijn zolang je er maar niet teveel over nadenkt. ;-)

Mooi verwoord :)
  • Als we toch filosofisch aan het praten zijn... Kun je wel van een keuze spreken als je er weinig (of niet) over nadenkt?
  • Wel als je ervoor kiest om er niet teveel over na te denken...
  • Groovejunk said:
    Wel als je ervoor kiest om er niet teveel over na te denken...

Op het moment dat je ervoor kiest om niet teveel (lees: bewust) over keuzes na te denken, dan sluit je rationaliteit dus grotendeels uit.
    Als je dus kiest om niet na te denken over keuzes, dan kies je ervoor om je door je gevoel te laten leiden.
    Kiezen is echter zowel rationeel als irrationeel... Op het moment dat je een van beide uitsluit, kies je dan wel zelf eigenlijk ? Ben jij namelijk zelf niet ook opgebouwd uit een rationeel (overwegend) en een irrationeel deel (gevoelsmatig) ?
    En in hoeverre "vindt" je dat dan belangrijk :+ ?
  • Dieren maken ook voortdurend keuzes. Als je op een konijn af loopt zal hij eerst wachten en kijken wat je doet. Wanneer je te dicht bij komt rent i een bepaalde kant op. Ik vind dat je in zo'n geval niet van een keuze kunt spreken. Hij doet gewoon wat hem op dat moment het beste lijkt, zonder na te denken.

Een keuze kan je pas maken wanneer je de gevolgen van je handelen kunt overzien. Die gevolgen weeg je vervolgens tegen elkaar af. Het wordt lastig om te kiezen wanneer je niet kunt inschatten wat de gevolgen zullen zijn... Het konijn zal echter nooit moeite hebben met kiezen.
  • En als ie dan verkeerd kiest is ie het haasje... -O_

... merkt ie verder ook niets van
  • Flauw :+
  • Dus als je leeft zonder te denken - met het verstand van een konijn - heb je nooit spijt van je keuzes?

Als je die redenatie nog even door trekt zou je kunnen zeggen dat;
    - hoe groter je hersens hoe groter de twijfel...
    - hoe groter je hersens hoe meer je het besef hebt van foute keuzes...
    - hoe kleiner je hersens hoe gelukkiger je leeft?
  • Frisbee said:
    Dieren maken ook voortdurend keuzes. Als je op een konijn af loopt zal hij eerst wachten en kijken wat je doet. Wanneer je te dicht bij komt rent i een bepaalde kant op. Ik vind dat je in zo'n geval niet van een keuze kunt spreken. Hij doet gewoon wat hem op dat moment het beste lijkt, zonder na te denken.

Een keuze kan je pas maken wanneer je de gevolgen van je handelen kunt overzien. Die gevolgen weeg je vervolgens tegen elkaar af. Het wordt lastig om te kiezen wanneer je niet kunt inschatten wat de gevolgen zullen zijn... Het konijn zal echter nooit moeite hebben met kiezen.

instinct heet dat.
    je merkt het niet maar mensen doen bijna alles instinctief. Voorbeeld: je wil iets oppakken en staat er rechts voor. dan bedenk je niet met welke hand je dat oppakt, maar je doet het gewoon met een bepaalde hand zonder na te denken
  • mac tecson said:
    instinct heet dat.
    je merkt het niet maar mensen doen bijna alles instinctief. Voorbeeld: je wil iets oppakken en staat er rechts voor. dan bedenk je niet met welke hand je dat oppakt, maar je doet het gewoon met een bepaalde hand zonder na te denken

Als je rechts bent, dan pak je bijkans alles met rechts op, gewoon omdat je dat meestal doet. Je hersenen hebben speciale gebieden voor motorische vaardigheden, en je bent dus als het ware voorgeprogrammeerd om dingen op een bepaalde manier te doen. Mocht je hand in 't gips liggen of zo, dan kunnen de makkelijkste dingen opeens behoorlijk frustrerend worden ;)
    Probeer ook maar eens "verkeerd-om" je veters te strikken. Wat je normaal al in zo'n 4 seconden lukt, gaat nu nog niet eens in 10 seconden 8)7
    Dit heeft echter meer met motorisch geheugen te maken dan met instinct...
    Instinct wordt ook altijd gedreven door een bepaalde noodzaak (om voort te planten, om te eten etc.) en iets op pakken - hoewel soms ook noodzakelijk - valt daar niet onder.
    Engelse Wikipedia over instinct
    Engelse Wikipedia over geheugen
This discussion has been closed.
All Discussions

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion