Interesse voor de medemens.
  • Wat denk je... heb jij dat? Zo ja, waarom denk je dat jij dat hebt? Of ben je misschien heel veel met jezelf bezig?

Waarom deze vraag : Je ziet tegenwoordig een hoop fora, maar ook een hoop gezeur / geflame op een forum. Uit ervaring weet ik dat je leuke mensen kan ontmoeten via een forum. Heb je ook daadwerkelijk interesse in deze mensen? (op welk vlak dan ook) Of is het alleen voor persoonlijk gewin? (om bijvoorbeeld kaarten te krijgen voor een feest)

Fora lijkt heel onpersoonlijk, maar veranderd op slag zodra je de mensen eens gezien hebt / gesproken hebt.

Wat vinden jullie?
  • Ik zit absoluut niet op fora om gratis dingen te fixen enzo.
    Wel is het zo dat ik ben begonnen op de verschillende fora om mijn mixen aan de man te brengen en met de juiste mensen in contact proberen te komen. Laatste tijd vind ik het gewoon leuk om met mensen te lullen op de fora die de zelfde hobbies als mij.
  • Bij mij gaat het eigenlijk over de enorme hoeveelheid informatie die fora bezitten over dingen die mij wel interesseren.
  • Dus is het persoonlijk gewin voor jou? Althans, in den beginne..

Hoe kom ik hier op? Ik las net op een ander forum een stukje over een meisje dat spastisch is en graag een laptop wilde hebben om haar vrijheid te vergroten. Haar ouders konden haar dat niet geven. Nu was er een mede-forummer zo vriendelijk om er 1 ter beschikking te stellen.

Dan ben je goed bezig in mijn ogen.
  • In den beginne is het inderdaad persoonlijk gewin. Maar eens je zelf ook een bepaalde kennis verworven hebt kan je deze ook aan andere mensen die er minder van weten dan jou doorgeven.

Je zou het een beetje kunne zien als een e-school waarvan je leert uit de ervaringen van anderen.

Mss wat overdreven voorgesteld maartoch ...
  • ik heb me ooit op CC aangemeld omdat ik iets wilde weten over voorversterkers. Toen ben ik ook een beetje door dat hele forum gaam lezen. Ik kwam allemaal interessante dingen tegen. Zo 'ken' ik ook Groef (Nightowl op CC) en z'n site.

Ik eerste instantie heb ik me aangemeld voor eigen gewin. maar mijn kennis deel ik ook graag met andere en discussieer er over.
    Ik vind het absoluut geen probleem als iemand zich aangemeld om de oplossing voor zijn probleem te vinden en na de oploosing nauwelijks meer terug komt. Je hebt die persoon dan geholpen en hij is blij en zal het forum best wel onthouden. Als hij/zij zich normaal opstelt en respect hebben voor iedereen zoals de rest ook respect voor hem/har heeft
    Als je je kennis wilt delen moeten er ook mensen zijn met vragen naar die kennis.
  • Mooi gesproken (Y)
  • Hangt ook voor een deel af van de grootte van het forum. Dit forum is behoorlijk klein en dus vind ik het interessant om te weten wie welke gear heeft, de genres die ze mixen / beluisteren, ze beoordelen op hun draaikunsten etc. Als het forum te groot is (vb. CC), dan valt die interesse voor mij weg en is het voor persoonlijke kennis uit te breiden.
  • Ik denk dat je je aanvankelijk zo'n beetje altijd voor eigen gewin aanmeldt op een forum. Meestal heb je een vraag en om te kunnen posten moet je je registreren. Als blijkt dat er mensen komen die op dezelfde golflengte zitten, dan blijf je hangen en al helemaal als blijkt dat je anderen ook kunt helpen. Hier ben ik volgens mij in eerste instantie lid geworden om mixen te kunnen downloaden. Of misschien om Elger te helpen met zijn For Those Who Like To Reconstruct ID's? Ik weet het niet precies meer.

Ik ben voor zover ik me kan herinneren nog nooit lid geworden van een forum om kaarten oid te kunnen winnen, maar aan de andere kant: Veel sites starten zo'n actie juist om zieltjes te winnen, dus dan vragen ze zelf om mensen die komen om iets te halen zonder inhoudelijk veel toe te voegen.

Een aantal keer ben ik op een forum meeting geweest (oa van MaxOsx.nl), daar kwam ik Elger trouwens ook al tegen. Was iedere keer heel gezellig en ik ga vast nog wel een keer :) Het forum wordt er op die manier ook persoonlijker op. Dat is aan de ene kant een pluspunt, maar aan de andere kant kan het drempelverhogend werken voor mensen die zich misschien willen registreren.

Andersom kan ook: Met een vriendengroep runnen we al een jaar of zes een forum. Bijna iedereen kende elkaar al goed en tijdens onze afstudeerperiode richtten we een forum op. Dat bestaat nu nog steeds en is misschien wel een van de meest persoonlijke fora van NL :-) De laatste serieuze registratie stamt uit zomer 2003.

In ieder geval vind ik het hier leuk omdat het een wat kleiner en daardoor (?) persoonlijker forum is.
    :)
  • Ik heb zelf op een welbekend forum eerst een hele hoop geleerd, stomme vragen kunnen stellen en zo, en dat beviel best wel.
    Later kan je mensen dan inderdaad ook weer helpen, of kan je over de fijnere details van bepaalde technische zaken discussieren...

Maar op een gegeven moment kwam er - wat mij betreft - een omslag in de sfeer; mensen die expres anderen constant af-flameden, zaken uitlokten, of gewoon "minder serieus" op dingen ingingen dan dat anderen voor ogen hadden met bijvoorbeeld 't openen van de desbetreffende topic.
    Niet altijd slecht bedoeld, maar wel frustrerend voor de TS.

Als je zelf bijv. met goeie wil een topic begint te lezen, en misschien zelfs nog wat toe te voegen hebt, en je ziet dat de topic drie dagen later gesloten is door zulk off-topic of erger gedrag dan is dat best een beetje jammer.

Als je dan na een flinke tijd nog eens terugkijkt op het forum, en je ziet dat je eigenlijk alleen de meer off-topic dingen hebt gemist omdat je sommige mensen een beetje "kent" dan is 't duidelijk dat je tijd daar voorbij is. ;(

Gelukkig kon ik toen dus weer hier terecht, om met frisse moed verder te gaan. :P

Je leert vanzelf wel sommige users herkennen, en ook te waarderen, ook al heb je verschillende meningen dan kan (/moet) je nog wel respect voor elkaar opbrengen. Ook dat is iets wat niet altijd even duidelijk is op fora, waardoor de sfeer gewoon kan afnemen.

Is hier nog niet zo'n probleem gelukkig, maar we wachten wel ff af totdat GJ hier ten vijfden male de vlag kan uithangen :)
  • HyperBaton said:
    Hangt ook voor een deel af van de grootte van het forum. Dit forum is behoorlijk klein en dus vind ik het interessant om te weten wie welke gear heeft, de genres die ze mixen / beluisteren, ze beoordelen op hun draaikunsten etc. Als het forum te groot is (vb. CC), dan valt die interesse voor mij weg en is het voor persoonlijke kennis uit te breiden.

Op CC zit in de Lounge een redelijk kleine groep van ongeveer 30 die dagelijks posten. Door de vele posten leer je die mensen ook redelijk goed kennen en kan het heel gezellig zijn. Bovendien weet je ook wat je van iedereen kan verwachten en heb je ook echt wat aan de meesten. iedereen heeft een beetje z'n eigen rol. Daar groeit iemand gewoon naartoe. Dan komt bij de persoonlijke interesse weer boven
  • mac tecson said:
    [quote=HyperBaton]Hangt ook voor een deel af van de grootte van het forum. Dit forum is behoorlijk klein en dus vind ik het interessant om te weten wie welke gear heeft, de genres die ze mixen / beluisteren, ze beoordelen op hun draaikunsten etc. Als het forum te groot is (vb. CC), dan valt die interesse voor mij weg en is het voor persoonlijke kennis uit te breiden.

Op CC zit in de Lounge een redelijk kleine groep van ongeveer 30 die dagelijks posten. Door de vele posten leer je die mensen ook redelijk goed kennen en kan het heel gezellig zijn. Bovendien weet je ook wat je van iedereen kan verwachten en heb je ook echt wat aan de meesten. iedereen heeft een beetje z'n eigen rol. Daar groeit iemand gewoon naartoe. Dan komt bij de persoonlijke interesse weer boven[/quote]
    Maar zoals het nu is zie ik het bos door de bomen niet meer dus, pff... :) Denk dat je me wel begrijpt.
  • HyperBaton said:
    [quote=mac tecson][quote=HyperBaton]Hangt ook voor een deel af van de grootte van het forum. Dit forum is behoorlijk klein en dus vind ik het interessant om te weten wie welke gear heeft, de genres die ze mixen / beluisteren, ze beoordelen op hun draaikunsten etc. Als het forum te groot is (vb. CC), dan valt die interesse voor mij weg en is het voor persoonlijke kennis uit te breiden.

Op CC zit in de Lounge een redelijk kleine groep van ongeveer 30 die dagelijks posten. Door de vele posten leer je die mensen ook redelijk goed kennen en kan het heel gezellig zijn. Bovendien weet je ook wat je van iedereen kan verwachten en heb je ook echt wat aan de meesten. iedereen heeft een beetje z'n eigen rol. Daar groeit iemand gewoon naartoe. Dan komt bij de persoonlijke interesse weer boven[/quote]
    Maar zoals het nu is zie ik het bos door de bomen niet meer dus, pff... :) Denk dat je me wel begrijpt.[/quote]

Het is idd een beetje druk. Ik volg ook niet alle subfora. Ik houd vooral HGC, DJ-ing, OTR en The Lounge in de gaten. Nightlife maar af en toe en Games&Sports en andere muziekstijlen helemaal niet.
    Je moet niet op alles willen reageren en bijhouden; dat lukt gewoon niet
  • Hier lukt dat wel nog en dat vind ik wel cool.
  • opzich lukt het me wel om CC zoveel als ik wil bij te houden. Het is een breed forum en er zijn zeker onderdelen die me niet interesseren en daar kom ik ook nooit.
  • Een heleboel vragen in 1 onderwerp.

Om met de fora te beginnen. Je komt altijd bij fora binnen omdat je iets van informatie wilt hebben. Dit kan op allerlei gronden zijn: hobby, gezondheid, eten, omdat je met een bepaald probleem zit etc. etc. Afhankelijk van de sfeer op het forum en de betrokkenheid van jezelf zal je wel of geen band met andere mensen krijgen. Sommige fora hebben een betweters cultuur, en dat zijn fora waar ik dan ook alleen maar kom vergaren en weinig zelf inbreng. Andere fora, zoals deze, zijn veel persoonlijker en daar voel ik me dan ook veel meer thuis en denk ik dat ik mijzelf ook geinteresseerd naar anderen opstel. Ik kan me voorstellen dat het voelt alsof ik dat de laatste tijd wat minder doe, en ergens klopt dat ook wel. Momenteel word ik een beetje geleefd door de waan van de dag. Vanwege de werkdruk, de binnenkort aanstaande verhuizing naar een nieuw bedrijf, een druk avondprogramma door de week en een nieuwe vriendin heeft Jeroen nog maar weinig tijd om achter de compu te gaan zitten.

Ik ben ook niet iemand die 100 fora afgaat. Ik heb liever een paar leuke fora dan betrokkenheid op veel fora die allemaal hetzelfde doen, of waarbij er geen match is tussen mij en de andere forumdeelnemers.

Zo, nu even Groefs radiomix luisteren, de andere reacties lezen en dan snel met een oor op mijn kussen.
  • Fora, tsjaa, waarom kom ik daar op? Om de doodsimpele reden dat ik het leuk vind om nieuwe dingen te lezen over onderwerpen die ik leuk vind. Daarbij houd ik af en toe ook wel van een stevige discussie. Helaas worden op sommige fora de users zo afgezeken door medeleden dat het er niet meer aangenaam vertoeven is. Nieuwelingen blijven daardoor weg en de gevestigde orde neemt in hoeveelheid af. Zo wordt discussieren en informatie opdoen al en stuk minder. Erg jammer dat van die betweters en afzeikerdjes de boel goed kunnen verzieken. Maar juist de modjes moeten zoiets in de gaten hebben. Als die niet tijdig ingrijpen is het net zo goed hun schuld.
    Sommigen denken alles te weten (ook over andere users). Maar mijn insteek is heel simpel: respecteer elkaar. Zo kun je niemand tegen de borst stoten. En zeker nadat je iemand pas in het echt hebt ontmoet kun je pas inschatten hoe je met iemand om kan gaan. Ik vind het ook erg leuk om mensen van fora te ontmoeten. Ik kan na de GJ meeting zeker melden dat ik weer erg leuke mensen heb ontmoet waar ik respect voor heb. Ik heb enigszins gezien hoe ze zijn, wat ze doen en hoe ze zich gedragen, en daarmee worden de opmerkingen in een fora al in een andere context geplaatst.

Maar kort door de bocht: het is leuk om mensen te leren kennen die dezelfde intresse als jou hebben. Meer kennisdeling en ervaringen!
  • King Vicious said:
    En zeker nadat je iemand pas in het echt hebt ontmoet kun je pas inschatten hoe je met iemand om kan gaan.

Met je hele verhaal ben ik 't eens, behalve dit stukje.
    Je moet namelijk - zoals je zelf al aangeeft - respectvol met iemand omgaan.
    Toch ? :7
  • Ja nee klopt, wat ik er ook aan probeer te geven is dat je zowiezo respectvol met iemand om moet gaan, maar dat dit alleen maar beter gaat naarmate je elkaar een keer hebt ontmoet.
  • ja dan zie de persoon achter de nickname en avatar.
  • Daar heb je dan ook weer gelijk in. Er zijn altijd factoren waar je van tevoren niet per s
  • jeroen-1234 said:
    Een heleboel vragen in 1 onderwerp.

-knip-

bedrijf, een druk avondprogramma door de week en een nieuwe vriendin heeft Jeroen nog maar weinig tijd om achter de compu te gaan zitten.

Ik ben ook niet iemand die 100 fora afgaat. Ik heb liever een paar leuke fora dan betrokkenheid op veel fora die allemaal hetzelfde doen, of waarbij er geen match is tussen mij en de andere forumdeelnemers.

Zo, nu even Groefs radiomix luisteren, de andere reacties lezen en dan snel met een oor op mijn kussen.

Ik ben het met heel je verhaal eens Jeroen, maar bovenstaande viel me toch even op ;)

(Y) Leuk man!
  • Thanks! Vind ik zelf ook wel leuk :9
  • [offtopic:fdb6b9a64d] Dat kan ik mij voorstellen ja... Vond je al zo rustig de laatste tijd...[/offtopic:fdb6b9a64d]
  • Dat had vooral met de andere genoemde zaken in de post te maken ;)
  • Tuurlijk.... zou ik ook zeggen :+

Ontopic maar weer ;)
  • Dat was ontopic :+
    Feauteaux's !!
  • Hierbij;

In het begin kwam ik alleen op dit forum om tracks te verzamelen voor een niet nader te noemen mixproject. Gelukkig heeft GJ me teruggefloten en daar ben ik achteraf blij om :) (tis alweer een tijdje geleden, maar toch).
    Toch heb ik het gevoel dat een forum iets statisch is vandaar dat ik me weinig begeef in de slowchat en lifestyle zaken; het haalt het niet bij de sfeer die er is wanneer je de mensen in het echt tegenkomt. Chatten is al beter ;) Het is wel zo dat iedereen op een forum een steentje bij hoort te dragen aan de sfeer en inhoud. Er zitten erg gezellige mensen op dit forum die ook graag met house bezig zijn, dat is een geweldig iets.
  • ik zit mezelf nu te bedenken dat avatars heel goed een ander beeld kunnen geven van iemand.
    Bijv. de avatar van Toroz; die rasta-man. ik asocieer mensen toch een beetje met de persoon in hun avatar.
  • Fijn dat te horen :)
  • true :) *kijkt naar jeroens ava*
  • Heel fijn om te lezen! :D
  • mac tecson said:
    ik zit mezelf nu te bedenken dat avatars heel goed een ander beeld kunnen geven van iemand.
    Bijv. de avatar van Toroz; die rasta-man. ik asocieer mensen toch een beetje met de persoon in hun avatar.

Word het heus niet verwarrend... Jeroen heeft een muis.. Muisch heeft eeeeehhh niks... Niks? Nou dat kan je niet zeggen van die hooters van KV!

:)
  • Ik heb geen interesse in de medemens. :9

Nee, wat fora aangaat. Er zijn altijd bepaalde mensen die jou meer 'aantrekken'. Zij het om overeenkomstige interesses, smaken, idee
  • DaRoyal said:

(En Mac; ben ik dan een eitje, volgens mijn avatar? :D)

Tuurlijk :9
  • mac tecson said:
    ik zit mezelf nu te bedenken dat avatars heel goed een ander beeld kunnen geven van iemand.

FF voor de goeie orde :
    Da's Sandy Rivera, ondermeer bekend van de Kings Of Tomorrow...
  • DaRoyal said:

(En Mac; ben ik dan een eitje, volgens mijn avatar? :D)

Volgens mij houdt je veel van PIE ! :+
  • Als je iemand nog nooit op een foto ofzo hebt gezien dan ga je toch een beeld bij iemand vormen. De avatar werkt daar wel aan mee.
    Kijk KV enzo heb ik al best vaak op foto's gezien. dus dan heeft de avatar geen invloed meer
  • Ik gebruik die avatar alleen maar om iemand te herkennen op het forum. Ik leg niet direct een link met de persoon erachter. het kan natuurlijk wel, maar dat is dan weer in de extremere gevallen.
  • het is vooral ook herkenning. Als in een post de naam van iemand voor komt (en die persoon is een frequent-poster) dan herrinner is ook vaak de avatar; je legt dan toch te link tussen de persoon en de avatar.
    meestal lees ik de naam ook niet meer en herken ik de avatar. als er geen plaatje staat weet ik dat het muisch is
  • Precies, en als het een Muis is, is het Jeroen :)
  • daarom is het zo vervelend als mensen van avatar wisselen. en helemaal als ze dan elkaar ding overnemen
  • Klopt. Maar nu wijken we wel heel erg van het eigenlijke verhaal af ;)
  • filosoferen heet dat.
  • Dat gaat wel wat verder dan dat hoor.
  • Ik kom vooral op een forum voor een beetje vermaak, en heel vaak vanwege studie ontwijkend gedrag... ;)

Soms blijf je dan hangen, soms ook niet, of je komt na een tijdje weer eens terug ofzo. Een aantal fora gebruik ik vooral voor info of wat zelfpromotie door het plaatsen van een mixje.
  • Dus je komt hier vanwege het studie ontwijkende gedrag ;)
    Over studie gesproken : wat doe je voor studie?
  • Ben wel een beetje aan het Soggen nu ja ;) Moet eigenlijk een presentatie voorbereiden maar dat doe ik morgen dan maar...

Ik doe trouwens Informatica & Economie
  • Hahahaha, nou ja als je het maar naar je zin hebt :)

Wat een rare combinatie?
  • Valt wel mee hoor, die werkgebieden hebben tegenwoordig toch vrij veel met elkaar te maken. Al heb ik momenteel nog geen idee wat ik hierna precies wil gaan doen, maar gelukkig kan ik daar nog een jaartje of twee over nadenken.
  • Ah ja oke, ik ben er al weer een poosje uit met dat school gebeuren. Dus ik heb geen flauwe notie van hetgeen ze tegenwoordig aan opleidingen hebben dus laat staan wat je ermee kan worden.
This discussion has been closed.
All Discussions

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion