Bezuinigen....
  • En waar bezuinigen we tegenwoordig op? Let je op met boodschappen doen? Doe je nu iets wat je eerst niet deed, of laat je juist iets? Dit topic naar aanleiding van wat bezuinigingen in ons huishouden, niet dat we het slecht hebben, niet dat we het niet kunnen betalen, maar we hebben we van alles teveel, te duur enzovoorts.

Wat gaat eruit :

- Veel tijdschriften, abbo's
    - Internet kosten omlaag, wel snellere lijn, maar dat terzijde
    - Wassen in de nachtelijke uurtjes
    - Droger minimaal gebruiken en was op rek ophangen
    - Minder zonnebanken
    - Spaarlampjes (bijna overal)
    - PC's niet meer aan laten staan om te downloaden 's nachts (zo min mogelijk althans)
    - Andere auto volgens jaar (diesel)

Zijn er meer mensen die wat bewuster met hun centjes omspringen? En zo ja, hoe? Ben wel benieuwd eigenlijk :)
  • EHm ..... no comment :+
  • ik mag ni klagen, ik woon nog thuis...

ma ja, zolang ik geen bron van inkomsten heb (afgezien van het draaien) zal ook ik moeten bezuinigen. Nou geef ik ni zo heel veel uit, ma ja toch eej. Vooral plaatjes moeten het nu ontgelden :(
  • Ja oke, maar als je nog thuis woont zal je ook een uitgave-patroon hebben? Is die gewijzigd? Zo ja? Hoe? Minder uitgaan, of minder films huren o.i.d. ?

@ Jeroen : Oke.
  • De vorige opmerking van mij was een geintje, met een kern van waarheid. Ik moest in het verleden inderdaad ook besparen en de dingen die ik toen deed, waren:

1. Overbodige lidmaatschappen stopzetten
    2. Stoppen met vinyl kopen, en het kopen van cd's minderen
    3. Stoppen met de boodschappen bij de Appie, en boodschappen doen bij gezellige supermarkten als de Aldi en soortgelijken.
    4. Aanschaf van duurzame goederen uitstellen

Nu inmiddels heb ik mij toch weer enige luxe veroorloofd, en zie ik dat ik aan het eind van mijn salaris weer een stuk maand overhoudt. Dus ook ik moet weer bezuinigen. Wat heb ik tot dusver gedaan:

5. Het bedrag voor de maandelijkse storting op mijn spaarrekening verhoogd, zodat ik zeker 'netto' minder over ga houden. Zo moet ik dus meer gaan bezuinigen dan eerst het geval was, en houd ik straks een leuk centje over.

Het vervelende is dat dingen die ik mooi vind nogal snel duur zijn, en met kleding moet ik altijd duur shoppen vanwege mijn lengte ... :(. Als mensen nog tips hebben op het gebied van hippe extra lange (maar niet extra brede) kleding dan hoor ik dat graag.

Wat ga ik nu weer doen.

6. Verdere bezuinigen op overbodige abonnementen (voordeelurenkaart van de NS niet verlengd)
    7. Kijken of ik de GWL-kosten omlaag kan krijgen.
    8. Andere duurzame goederen uitstellen. De subwoofer voor mijn hifi set komt er voorlopig niet. Ableton ideeen even in de ijskast gezet. DJ meubel op de lange baan geschoven.
    9. Mijn berging uitmesten en overbodige zooi verkopen. Zal niet veel opleveren, maar het levert mij ruimte op en alle beetjes zijn meegenomen.
    10. Overstappen op een all-in-one abbo voor tv, kabel en telefonie zodra KPN daar mee komt (start medio november).
  • Ja precies. Een beetje maand over aan het einde van je geld. Wij hebben er dan niet zo heel veel last van, maar 1 keer in het kwartaal (als alles tegelijk komt) dan heb je weleens van zo'n week dat je even wat te kort hebt. Nou hebben wij beiden absoluut geen slechte baan, word er veel geklust e.d. (wat ook nodig is) Maar toch bezuinigen we enigszins.

Het word gewoon net te duur allemaal.
    Boodschappen doen we bij de lidl, en het vers bij de groentenboer. Gezond eten word bij ons niet op bezuinigd. Evenals het goede voer voor het hondje niet.

Edit : Kleren kopen is ook zoiets ja. Ik probeer veel kleding te kopen wat duurzaam is en boxers en shirts meestal gewoon in de uitverkoop.

Ook wij hebben in het verleden een erg moeilijke tijd gehad. Mijn zaak liep slecht, weinig inkomsten e.d. Het is dan ook verbazingwekkend wat je kan doen op 1 salaris. Het KAN wel, maar het is krap. Langdurige bezuinigingen heb je op dat moment niks aan. Je moet meteen geld kunnen besparen. Nu zijn we bezig met de langdurige besparingen. Alle beetjes helpen. We zullen het per saldo niet direct merken in de knip, maar het helpt wel. Zeker in deze tijden vind ik het belangrijk dat we weten wat we met ons geld doen.
  • Groovejunk said:
    boxers en shirts meestal gewoon in de uitverkoop.

Ze staan al op mijn lijstje om morgen te scoren tijdens de Dol Dwaze Dagen bij de Bijenkorf :)
  • Precies.

Ook zoiets, gewoon een lijstje maken als je boodschappen gaat doen ;) Dat werkt een stuk beter dan zonder lijstje en half hongerig de supermarkt inlopen.

Sterker nog, ik zit er zelfs aan te denken om regenwater op te gaan vangen en zo mijn tuin te gaan besproeien. Verder moet ik nog even bekijken wat er bezuinigd kan worden. Dus als er mensen zijn die tips hebben?
  • Ik heb erg moeten bezuinigen toen ik van mijn Defensie salaris terugging naar 'n minimale studievergoeding van mijn vorige opleiding. Dat was erg... Ik dacht dat ik 't nooit zou redden (Dat deed ik ook niet helemaal, mijn spaargeld was bijna op :'() Maargoed:

* Ik kocht verzorgingsproducten in de aanbieding, bijvoorbeeld 3 halen = 2 betalen bij de Kruidvat.
    * Ik kocht weinig tot geen nieuwe kleren. Mijn wintercollectie is nu dus al minimaal 2 jaar oud :P
    * Ik liet abonnementen stop zetten van tijdschriften die me niet meer zo interesseerde.
    * Ik heb mijn maandelijks bedrag verlaagd dat ik spaarde.
    * Ik verlaagde 't bedrag van mijn ... spaarrekening geval dinges. Ik weet niet zo hoe 't
  • [quote=Lady Y]Toen KV & ik elkaar pas net kenden en hij zijn leaseauto nog niet had, wilde hij altijd benzinegeld geven. Dat heeft echt weken geduurd voordat ik 't
  • Ja, tegenwoordig is dat ook gewoon nodig :)
  • Ik woon nog thuis.. Maar zet al 2 jaar lang geld apart voor t moment dat ik op kamers ga.. :x Ofja.. M'n ouders dan toch en sinds een half jaartje ik zelf ook.. M'n ouders stortten mn zakgeld altijd op een aparte rekening.. En sinds half jaartje dump ik daar de helft van mijn maandsalaris bij..
  • FranticDJ said:
    Ik woon nog thuis.. Maar zet al 2 jaar lang geld apart voor t moment dat ik op kamers ga.. :x Ofja.. M'n ouders dan toch en sinds een half jaartje ik zelf ook.. M'n ouders stortten mn zakgeld altijd op een aparte rekening.. En sinds half jaartje dump ik daar de helft van mijn maandsalaris bij..

Lijkt me een prima manier!

Na de aanschaf van mijn nieuwe Marantz, DVD/HD recorder en de reis naar Nigeria van mijn vrouw is bij mij de spaarrekening geplunderd. En dat was
  • Ik woon ook nog thuis, maar ben toch wel geldbwust...

Ik ga bijvoorbeeld niet om de 4 maand een nieuwe GSM aanschaffen, zolang ie werkt is dat voor mij goed genoeg. Ik geef graag geld uit aan iets, maar dan vervang ik het ook wel niet om de haverklap.

Op vlak van kleren let ik ook goed op...
    Ik snap niet hoe mensen 80 euro kunnen hangen aan een broek of 120 euro aan schoenen. Gestoord gewoon! En mijn broeken of schoenen zijn ook van degelijke kwaliteit/merk, je moet gewoon je ogen openhouden en je niet blindstaren op dure boutiques.
  • @ BART : 30K?? Goeiendag hee... nog zo'n reden om niet te trouwen :+

@ Hyperbaton : Ja klopt, gewoon je ogen open houden. Als ik ergens loop en ik zie schoenen / kleren in de uitverkoop die ik eigenlijk nodig heb, dan gaan ze mee. Maar ik kijk wel eerst wat het kost, of ik wacht gewoon nog een maandje. Kan het best weleens zo zijn dat het nog goedkoper is :)
  • idd zo werkt het ook zeker! das het probleem van de hoge prijzen in Nederland: er zijn teveel mensen die het w
  • Poeh.. dat is nogal wat ja.

Ik koop wel evenveel muziek, maar ik ben overgestapt van vinyl naar cd naar Final Scratch. Scheelt ook een bom duiten.

Nog een leuke : Ik kwam een toko in Rotterdam tegen die restpartijen met tegels & sanitair hebben. Just what i needed voor het toilet beneden!
  • Groovejunk said:

Nog een leuke : Ik kwam een toko in Rotterdam tegen die restpartijen met tegels & sanitair hebben. Just what i needed voor het toilet beneden!

haha ja van zulke winkels moet je t wel hebben idd! das stikhandig voor zulke karweitjes!

ik wil trouwens binnen nu en jaar samenwonen... zal nog meer sparen worden :?
  • Phat B said:
    Soms doe ik ook boodschappen voor mezelf, en je ziet mij ni snel bij Aldi of Lidl. Ik vind da gewoon nix, op de kwaliteit van eten moet je idd ni bezuinigen.

Hier ben ik 't dus absoluut niet mee eens. Zoals jij 't nu achter elkaar zet, zeg je dat de boodschappen bij de Aldi & Lidl minder van kwaliteit zijn en dat is gewoon absoluut niet waar. Vaak gaat 't om dezelfde producten alleen in 'n ander jasje :|

En als je wil gaan samenwonen dan zul je inderdaad heel hard moeten gaan sparen. Dan zal je 't niet redden met 'n avondje draaien in de Bomax ;)
  • Lidl of aldi lopen wij ook gewoon binnen hoor. Alleen voor de versproducten gaan we ergens anders heen. De rest is prima te eten!.. Vooral de spare-ribs :P
  • Lady Y said:

Hier ben ik 't dus absoluut niet mee eens. Zoals jij 't nu achter elkaar zet, zeg je dat de boodschappen bij de Aldi & Lidl minder van kwaliteit zijn en dat is gewoon absoluut niet waar. Vaak gaat 't om dezelfde producten alleen in 'n ander jasje :|

... :-# ...

ok dan heb ik het verkeerd gezegd: ik kom niet bij de Aldi of Lidl omdat daar sommige producten (zoals inderdaad vers) niet de smaak en/of kwaliteit hebben die ik verwacht van eten. Melk vind ik bijvoorbeeld ook niet te drinken.

En ja, ik weet dat het grootste gedeelte van de producten hetzelfde is maar dan in een ander jasje...

Maar kom op mensen, hoe vaak kopen (of kochten) jullie merkkleding? Hoe vaak is er niet de discussie dat een Philips beter is dan Akai? of dat een Mercedes beter is dan SsangYong, of dat Technics de beste platenspelers heeft (ik noem maar wat namen), daar gaat het toch ook puur om merk? Waarom mag dat dan niet bij eten en drinken?
  • Wij rijden nog wel eens naar Duitsland om daar flink in te slaan. Specifieke zaken (chips, drank, kruiden etc.) zijn flink goedkoper. Daarnaast zijn bijv. koffiepads voor de Senseo daar onbetaalbaar... dus we gaan zeker niet elke week. NU moet ik daarbij vermelden dat wij 30/45 minuten van Kleve/Emmerich wonen en ikke de gelukkige bezitter ben van een lease-Seat en ik daar dus niets voor kwijt ben. Wij combineren het vaak met een ander stelletje en dan scheelt het behoorlijk.

Daarnaast gaan ook wij naar Lidl & Aldi en zit er valkbij een Jumbo voor de vers producten. Als we dichtbij willen dan komen we elke dag uit ons werk langs een C1000 zo'n 8km hier vandaan en als wij daar om 18.15/30 uur zijn dan staan we 20 minuten later weer lekker buiten met een volle kar. Dus geen ongeduldige of schreeuwerige huisvrouwen/kinderen (zitten allemaal thuis te eten).... wat een verademing.
  • Zuiniger doen is best wel leuk soms.
    Ik hoop eind volgende week mijn tegels voor het nieuwe toilet uit te gaan zoeken, althans als mijn idee werkbaar is.

Gaan we die tegels maar eens goedkoop sjoppen :)
This discussion has been closed.
All Discussions

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion