Navigatiegeneuzel
  • Ik wordt echt flauw van die zondagsrijders die denken hun huis niet meer terug kunnen te vinden zonder navigatie systeem....
    De aandacht is meer bij de pratende schermpje in de auto dan op de weg.

Vandaag meerdere "gevaarlijke" situaties meegemaakt toen ik van Schiphol terug naar huis reed.

Waar zijn de tijden gebleven dat je zondag in de auto stapte en je liet verassen door een onbekende weg of route?
  • Ik snap dat dus niet. Ik rij al jaren met navigatie en ik kijk nooit naar dat schermpje! Ze praat toch tegen me? "Na 300 mtr links afslaan,...nu links afslaan"

Dat geknoei met kijken naar dat schermpje is gekomen met de komst van die idiote TomTom. Radio blijft aanstaan en dan hoor je meneer / mevrouw TomTom niet meer he? Nee! dan moet je !$#&%!$# naar dat pokkescherm zitten kijken.

Nog een reden dat ik geen TomTom wil. Veilig? ja..als je je radio uitzet! Bij mij gaat of de muziek zachter als ze wat zegt, of de muziek word helemaal onderbroken. Wel zo veilig dus.
  • ik moest in het begin heel erg wennen aan het rijden met navigatie. Maar nu lukt het me aardig. Wel is het onhandig dat dat scherm zon bom ligt geeft in het donker, kun je je toch minder concentreren op de weg.

Meestal doe ik trouwens alleen de heenweg met het vaginatiesysteem, terug weet ik altijd wel te vinden, gewoon borden volgen
  • @Menno wat voor pratende trut heb jij dan?
    @vunk: nachtstand :x?
  • Ik heb een pioneer navigatie in de auto.
  • Vreselijk... alsof je geen borden kan lezen ofzo. Toppunt was wel dat mijn moeder laatst in de stad met navigatie ging rijden naar een adres waarvan het normaler zou zijn om de fiets te pakken. 8)7 :(
  • Wat is er mis met kaartlezen en even de weg vragen ?
    Dan leer je de weg tenminste echt kennen.
  • Wat is er mis met een beetje luxe en een navi in je auto? Ik snap bij sommige weggebruikers de afgunst best hoor. Moet je maar geen Kia of Opel gaan rijden -O_

Nee, even serieus : Gemak dient de mens. Zeker in het verkeer is dat prima. Maar zoals ik het boven al aangaf : gebruik je navi wel veilig! Dus niet je muziek knetterhard en dan op je TomTom moeten kijken naar de pijlen!
  • een beetje geographie op school is nooit mis ;)
  • En een beetje luxe ook niet. Dat heb je op school niet :D
  • Ik vond het anders knap handig om in het pikke donker te zien hoe de weg loopt. Ik zie het meer als een extra en vooral op de laatste paar km is het donders handig omdat je dan niet op de kaart hoeft te kijken.

Ik moet wel zeggen dat ik gewend ben om op te borden te rijden en dat doe ik in beginsel. Soms ga je dan fout volgens het apparaat maar dan gaat hij gelijk de route weer herberekenen.

Ik heb trouwens een nieuwe tom tom en niet aangesloten op mijn mooie nieuwe radio. Die twee die kletsen lekker door elkaar heen en dat gaat prima. Afstandsbediening voor harder zachter zetten van beide erbij.
  • Welkom op het forum Disco! :W

Lijkt me dus duidelijk dat je navigatie gewoon met gezond verstand moet gebruiken. Maar Kiwi gaf het al aan... op zondag..... en ik heb wel een hekel aan zondagsrijders!

@ Disco : stel je even voor in het "stel je voor topic" (ook in offtopic) weten we meteen wie je bent en wat je doet en hoe je hier terecht komt? (Y)
  • Geloof me dat de TomTom erg van pas kwam toen ik door Italie reed. Daar is echt geen logica te vinden in de wegbewijzering. Daarnaast ben ik het met Disco eens dat het bijzonder prettig is als je in noodweer, pikkedonker zonder straatverlichting of over bergweggetjes rijdt, omdat je dan de weg kan zien zonder em te werkelijk te zien.

Ik ben blij dat ik bij TomTom af en toe op het scherm kan kijken. Soms krijg je te horen dat je rechts moet houden en dan heb je opeens drie mogelijkheden. Erg prettig om te zien welke van de drie je dan moet hebben.

Daarnaast komt het heel erg van pas als je routestrategie opeens wijzigt, of als je ergens in een voor jou onbekende binnenstad moet zijn, of als de parkeerplaats die je in gedachten had opeens vol is.

En voor die mensen die niet kunnen rijden als ze op de commando's van een TomTom kunnen waarschijnlijk ook niet rijden als ze geen TomTom hebben of passen hun snelheid niet aan daar waar het minder overzichtelijk is. Ik schaar deze mensen in dezelfde categorie als: mobiele bellers, dames die hun make up moeten bijwerken of zeer gehaaste/gestresste mensen.

Ten slotte, als je enigszins defensief rijdt hoef je ook niet zo snel verrast te zijn door mensen die op navigatie rijden. Ik word vaker verrast door van die klootzakken die met 160 km/u nog op de laatste 20 meter van de meest linker baan toch nog even de afslag moeten nemen.
  • Menno said:
    Moet je maar geen Kia gaan rijden -O_

Onze Kia heeft wel zo'n slet onder de motorkap :7
  • Ik heb TomTom draaien op mijn mobiel en ik gebruik het alleen als ik dreig te verdwalen in de stad. Maargoed, een weg verkeerd pakken is echt geen drama, maar met zo'n TomTom scheelt het toch weer wat kleine "ellende".

Tot op heden heb ik het in die maand tijd pas 1x echt nodig gehad, de rest doe ik met borden.
  • Ben geen fan van de tomtom modellen. Ik heb liever gewoon een kaartje.

Rij nu voor het werk een flinke tijd al in een laguna en daar zit wel een erg fijn systeem in. Kan tegen je praten MAAR kan ook gewoon een grote kaart laten zien.
  • Dat heb ik ook in mijn prius, in de avensis zit een simpel systeem met pijltjes maar ik vindt dat eigenlijk fijner dan al die info op het scherm waar ik niet om vraag, alleen als je toeristisch gaat rijden is het fijner ivm de poi's die beter zichtbaar zijn.
    In principe is tomtom het meest praktisch maar ik kan niet tegen losse kabeltjes in mijn cockpit....................
  • image

Dit vind ik wel erg mooi werken, alles is in te stellen.. zoals gezegt ook gewoon een grote wegenkaart die alleen maar laat zien waar je bent. en idd ook geen losse kabels ;)

De tomtom zegt ook niet echt heel duidelijk wanneer je er af moet en waar je moet zijn. (alleen "besteming bereikt" / "sla links af" ipv "bestemming bereikt aan de rechterhand" / "verander van snelweg A15 naar A2")
    Als ik dan toch die stem aanzet wil ik ook echt niet meer na hoeven denken over de route ;)

Daarbij geeft hij netjes aan op het scherm en met een geluidje als er files (zelfs hoeveel KM en of het stilstaat of langzaamrijdend is) of flitsers op de weg waar je rijd staan.. moet je wel een radio zender luisteren die dat ondersteund zoals 538.
  • Ik heb zelf TomTom op m'n mobiel. Gebruik het zeer zelden, maar het kan handig zijn af en toe. Ik snap zelf ook niet dat die mensen naar het schermpje kijken. Wat onder meer Groef zegt, het wordt toch gezegd waar je heen moet.

Een bekende van me is wel heel erg met z'n TomTom. Rijdt overal ongeveer heen met z'n TomTom. Beetje jammer dat ie daarin alleen doorslaat. Hij zoekt nml niet altijd het adres op waar hij heen moet en tja, navigatiesystemen staan nou eenmaal nog steeds niet bekend om hun gedachten-lees-capaciteiten :D
  • Gat in de markt Chaoz? ;)
  • ik denk het wel. ik ben alleen zelf ook niet zo thuis daar :P
  • Op de markt? :+

Een navigatie is leuk, maar je moet het wel weten te gebruiken. Ik rij meestal in een (drukke) stad op de navi als ik niet weet waar ik moet zijn. Of zoals in Den Haag met al die omleidingen altijd, dan is het ook wel handig.

Laat die meut maar kletsen, ik luister wel waar zij mij heenstuurt dan :Y
  • Uhm, ik WOON op de Markt ;)
    Ik kom echter zelden tot nooit op de markt die op de Markt wordt gehouden :P
  • [offtopic]Juist ja... voor jou dus niet helemaal de juiste marktwerking zeg maar. :9[/offtopic]
  • Ik denk dat kiwi's ergernis vooral is ontstaan door het feit dat zijn boerderij niet op de navigator te vinden is. Je wordt daar alle kanten op gestuurd, behalve de goede :+
  • Ik kon hem anders prima vinden op de navi? :P

Kiwi's ergernis is waarschijnlijk gewoon de zondagsrijders...
  • Menno said:
    Ik kon hem anders prima vinden op de navi? :P

Die van Ralph niet:evil:
  • Menno said:

Ik denk het ook ja, maar dan wel de tomtom zondagsrijders die NIET opletten.
  • Klopt, was ff goed de weg kwijt.

Nomansland
  • Ik denk het ook ja, maar dan wel de tomtom zondagsrijders die NIET opletten.

Dat is altijd grappig als er ergens een file is.. zie je ook meteen een file ontstaan op de omleidingsroute die tomtom geeft ;)
  • Dat heeft in nl bijna nooit nut, behalve als er een fiks ongeluk is gebeurd en je kan nog een andere A weg nemen.
This discussion has been closed.
All Discussions

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion