Harmonisch mixen en aanverwanten (MixedInKey)
  • EQ'en wil altijd wel helpen bij harmonische problemen ;)

Zo af en toe kan het echt gewoon niet, maar dat gebeurt maar zelden gelukkig.
  • Beter voorkomen natuurlijk ;)
    maar het helpt om de bas er pas in te mixen als er een break komt, zodat je de overgang niet hoort
    En op een stuk waar weinig melodie speelt

Edit: ff post hierbij gepleurt
    Nouja bijvoorbeeld de eerste mix
    Ik heb jaren basgitaar gespeeld en ik produce ook zelf tracks dus dan hoor je denk ik sneller welke tonen goed bij elkaar passen
    Je moet altijd checken of de 2 tonen van die tracks die je mixt bij elkaar passen

Kan je niet uitleggen hoe je dit moet doen omdat ik het zelf altijd gewoon op gevoel doe, je moet er een gehoor voor ontwikkelen
    ik zal eens een voorbeeldje opnemen

Als je bijvoorbeeld een track kiest waarvan de baslijn niet bij de melodie van de andere track past klinkt het heel raar. Niet harmonieus correct zegmaar
    Als je telkens een goede toonsoort kiest word je mix echt een verhaaltje, dan voelt het aan als een geheel en niet losse tracks die gemixt zijn

Edit: Voorbeelden

Oke, deze fragmentjes zijn genomen uit de mix die ik net heb gepost :P

Eerste is niet harmonieus gemixt, je hoort dat de bassline niet bij de melodie past. Het voelt niet aan als een geheel

Tweede is wel allebij en de goede toonsoort, je hoort dat de baslijnen in elkaar flowen alsof het 1 track was

Clicko hiero
  • RenderingRebel said:
    Als je telkens een goede toonsoort kiest word je mix echt een verhaaltje, dan voelt het aan als een geheel en niet losse tracks die gemixt zijn.

Dat is wel een interessante gedachte. Ik heb ook wel eens geprobeerd al mn tracks in te delen in categorien zodat je op voorhand al kan zeggen dat ze goed bij elkaar passen. Dat is me tot op heden nog niet gelukt. Er zijn zoveel dingen die daarbij een rol spelen:

- toonsoort / sfeer van de plaat
    - energie niveau/ hoeveelheid geluidjes
    - wel/ geen bassline of melodie
    - manier van afmixen (veel hoog of laag)
    - soort beat, sommige beat loopjes herhalen zich om de 2 tellen andere om de 4
    - manier waarop de geluiden worden gemixt. Sommige platen hebben geluiden die continu veranderen. Andere platen veranderen alleen na zoveel keer 32 tellen.

Echt lastig om daar rekening mee te houden, als dat al mogelijk is...
  • het leven van een dj gaat niet over rozen :(

Ik snap wat je ermee bedoel RR.
    Ik zal er eens op proberen te letten. Heb eigenlijk nog nooit zo naar de muziek geluiserd om eerlijk te zijn.
    In de techno is dat ook niet heel erg van belang, in de house dus idd des te meer
  • Daarom kan je beter jezelf aanleren tracks heel snel "in te schatten" zodat je niet alles hoeft te rangschikken

Er is trouwens wel een goed systeem maar nog vind ik het omslachtig:
    http://www.harmonic-mixing.com/index.mv

Edit:
    Hehe, het leven is zwaar :+
  • Misschien een nieuw topic waard? "Harmonisch mixen & aanverwanten" :)
  • RenderingRebel said:

Tweede is wel allebij en de goede toonsoort, je hoort dat de baslijnen in elkaar flowen alsof het 1 track was

Clicko hiero

Die 2e overgang klinkt idd onwijs goed. Het is ook echt zo'n zelfde soort beat, die steeds op de 2e tel de nadruk legt. Als je een loopje van de beat zou maken heb je aan 2 tellen genoeg zegmaar. Bij de eerste 2 platen heb je van die beats die zich om de 4 herhalen. Als je een 'tweetje' met een 'viertje' mixt klinkt het meestal ook niet zo natuurlijk, nog even los van de toonsoort.
  • Even topic opgesplitst. Ik vind dit wel interessant (Y)
  • ja ik hoor het nu.......

alleen heb nooit een instrument gespeeld dus ik SNAP het nog niet, denk ik :oops:

Ik zal die site ff doorspitten misschien nuttig voor me.

edit: eerst slapen, morgen maar.
  • Hier zijn wat samples waaraan je kan horen dat sommige platen zich om de 4 herhalen en andere duidelijk om de 2. Er zijn er ook een paar die wat lastiger te duiden zijn... Met mixen past het beter als je dezelfde soort beats mixt. Misschien is dit meer op techno van toepassing dan op trance/house omdat je daar volgens mij meer 4 kwarts maten tegen komt.

@ RenderingRebel, kun je hier eigenlijk ook al toonsoorten uit afleiden? Of gaat het dan echt om melodien?
  • In principe is het van toepassing op elke muziek met geluiden in een bepaalde toonsoort
    Maar techno kan je lekker doormixen en dan maakt het minder uit omdat je niet lang 2 tracks door elkaar hoort spelen zoals bij progressive en house enzo

Bij dit soort muziek is het ritme veel belangrijker als de toonsoort
  • Harmonisch mixen......veel dj's kunnen niet eens normaal EQ'en
  • Nee inderdaad ...

Ik luister gewoon even voor (middenstuk van de plaat) , als ik 't dissonant vind, dan kijk ik hoe lang de intro zou kunnen zonder dissonantie...
    Als dat lang genoeg is, dan wacht ik gewoon wat langer met doormixen.
    Als 't niet werkt, pak ik een andere plaat. Lijkt me afdoende werken :)
  • [offtopic:8867da4112]Ik schrik me hier zwaar de tering!! Auteur: Tigereye :{ Ik dacht echt dat er een zwaar gat in mijn hoofd zat ofzo, maar ik zie nu dat Menno het op zijn geweten heeft.... *oef* opluchting :D[/offtopic:8867da4112]

Ik zal zo eens bedenken of ik hier een nuttige post kan zetten, vind het ook wel interessant en toonsoorten etc kan ik wel wat mee (muziekschool, pianoles...)

Maar eerst even de schok verwerken van een topic dat ik geopend heb zonder dat ik het wist ;)
  • Ben me nu een beetje hierin aan het verdiepen (valt vies tegen), er zijn wel wat tools die me wel op weg kunnen helpen denk ik.

Schijnbaar kan mixmeister de key redelijk goed vinden, en ik weet eigenlijk niet goed waar ik moet luisteren, daarom ga ik denk ik starten met bij een aantal tracks de key in de id3 tag te plaatsen en dan maar wat proberen en goed luisteren, ik baal er nu nog steeds van dat mijn moeder me niet naar de muziekschool gestuurd/ geschopt :<| heeft dan had ik nu geweten waar het over gaat!!!!<br />
    Ik heb die cirkel gezien waar de toonsoorten in staan, lijkt me duidelijk.

http://www.harmonic-mixing.com/overview/easymix.mv

Als ik een hoop tracks in key heb staan kan ik gaan oefenen.
    Master tempo aan (daar is dat dus voor, ik heb me dat jaren afgevraagd waarom dat op die cdj's zit, altijd onzin gevonden).

Ga ik er zo uitkomen denken de kenners :+ :+ :+ :+ :+ :+
  • Als je beetje basiskennis hebt van toonhoogtes dan moet dat wel lukken ja ;)
  • Nou ik heb zover ik weet totaal geen basis kennis want ik heb me er nooit mee bezig gehouden.

Helaas
  • Toonhoogtes e.d. hebben alles te maken met de basis toon.

Stel, je neemt een plaat.
    Dan is er
  • Ik zat er net aan te denken om gewoon op muziekles te gaan...........dan ben je al wel een eind verder.

Net nog aan mijn moeder gevraagd waarom ik niet op muziekles ben geweest, zegt ze: omdat je er niet om vroeg...............nou zeg ik je, wat een moeder ;(
  • Hahahahaha..

Ik heb een muzikale paps (gitaar en toetsen) :Y
  • Godver, net een hele reply getypt doet die server moeilijk :(

Anyway... nog een keer dan :')

Master tempo is leuk, maar bij grote pitch verschillen gaat het wel kaas klinken schijnbaar. Het doet in feite niets anders dan timestretchen.

De meeste dance muziek is in mineur geschreven heb ik ooit gelezen.

Ongeveer 6% pitch is 1 semitoon omhoog/omlaag. Dus D# op 0% wordt E op 6%.

Het is leuk om diverse keys te combineren, dit kan een uplifting effect geven. Ik speel bijvoorbeeld vaak piano in D met E gecombineerd. G met E kan ook, G scheelt maar 1 semitoon met D.

Hier nog een topic op clubcharts van wat langer geleden: http://forum.clubcharts.nl/topic/25688/1/20

(ctrl+c)
  • Hopla nog meer leesvoer, thnx

Ga het vanavond lezen.

Tegenvaller, dat programma: MIXEDINKEY werkt alleen in windows @#$%@^$&^%(**&^%$#@
    Heb je net alles op een mac staan.............
  • Even een vraag aan de muziekaaltjes onder ons... hoe bepalen jullie in welke key iets geschreven is? Ik ga gewoon achter mijn keyboard zitten en speel mee, maar ik heb niet echt een systeem. Het gaat eigenlijk vanzelf. Toch moet het beter kunnen want er zit logica in.
  • Ik snap eigenlijk niet waarom fs dit niet ook doet tijdens het analyseren van het nummer.

Er zijn programma's voor dus het is wel degelijk mogelijk (misschien niet altijd perfect maar de bpm is ook niet altijd super nauwkeurig).

Lijkt me wel een tip voor NI.

Iemand wel een programma hiervoor wat draait op een mac?
  • Sandji ziet toonsoorten en progsels en automatisch en denkt :N

Lijkt me niets, zelf uitvogelen is veel leuker! :)
  • /me ziet dit alles en denkt wtf!
  • Ik vind het ook een beetje ver gaan. Heb overigens wel een jaar of 6 elke week piano les gehad... Ik zou echt niet kunnen horen of de nieuwste plaat van Tiesto nou een E of een D als grondtoon heeft. Toch kan ik zonder de toon te weten wel inschatten welke platen goed bij elkaar passen en dezelfde sfeer hebben. Denk dat je dat vanzelf wel door krijgt als je veel mixt.
  • Ik denk het zelf wel te kunnen horen. :)
  • Sorry, O is geen toonsoort. Try again?

:D
  • Jan, wat doe je?? :+
  • Ho sorry :(

Was heel traag dus drukte ik nog maar een paar keer op de OK knop, wist niet dat ie aan de gang bleef

edit: ik wilde dus eigenlijk reageren op GJ, die gaf aan het zelf wel te horen.

En ik hoor het volgens mij echt nog niet ;(
  • Ja oke, maar ik was 4 en toen zat ik al achter een keyboard. Heb een muzikale vader. Ik weet niet beter of hij speelde in een band en er werd elke woensdagavond gerepeteerd. Dus de valse noten en combinaties pik ik er nu wel tussenuit. :)
  • Lekker is dat.

Dat is pas opvoeden *-Y
  • Valse noten en combinaties pikt iedereen er wel uit. "Het klinkt niet"... Ik moet eens gaan kijken of ik voordat ik een toetsenbord voor mijn neus neem kan horen welke toonsoort het is. Ik heb wel een voorkeur voor D. Meeste nummers die ik gaaf vind blijken in D te zijn geschreven (rock).
  • daar heb je gelijk in , als het niet goed is hoor ik het wel, dus dat valt al mee!

maar de hamvraag blijft hoe weet ik dat het goed is? (ik heb hier echt nog nooit bij naged8, trouwens vraag ik me af of hetmoet met de hardere stijlen)
    ik kan 2 tracks mixen wat lijkt te kloppen maar als je het dan terug hoort via een tape blijkt de opbouw niet te kloppen!
    Dat is mijn grootste probleem, daarom d8 ik met zo'n key programma de boel een beetje te ordenen en zo gaan oefenen met nummers die schijnbaar bij elkaar kloppen.........en op die manier een bepaald gehoor trachten te ontwikkelen.
  • Tigereye said:
    Valse noten en combinaties pikt iedereen er wel uit. "Het klinkt niet"... Ik moet eens gaan kijken of ik voordat ik een toetsenbord voor mijn neus neem kan horen welke toonsoort het is. Ik heb wel een voorkeur voor D. Meeste nummers die ik gaaf vind blijken in D te zijn geschreven (rock).

Dat valt me nog tegen hoor
    Ik heb vaak genoeg dat ik valse toon combinaties hoor in een track/mix en dat de helft van de mensen het gewoon niet hoort!

Ik verder trouwens totaal geen kennis van noten
    kan ze niet lezen
    kan ze niet schrijven
    zou niet weten welke wat is en hoe die bij elkaar passen
    Je hoeft dit ook niet te weten, je moet gewoon veel naar muziek luisteren en dan klinkt het gewoon of goed of kut
  • 2 BOLLEJAN: MIXEDINKEY is wel een aanrader, 9 vd. 10 gevallen zit hij redelijk goed. ik gebruik het nu al een weekje en met een beetje opletten werkt het allemaal erg handig.
    heb je niet ergens een pc staan waar je de nummers even kan analyseren ??

Overgens tagged hij de nummers niet automatisch.. of dat heb ik gewoon nog niet kunnen vinden ;)
  • Ik ben nu bezig met:

http://www.mixshare.com/

lijkt wel te gaan op mijn ibook, alleen de vraag is of het allemaal klopt??
    hij is de komende dag alles aan het analyseren en de boel aan de tag toevoegen lukt iig goed, dat heb ik geprobeerd nu.
  • BOLLEJAN said:
    Ik ben nu bezig met:

http://www.mixshare.com/

lijkt wel te gaan op mijn ibook, alleen de vraag is of het allemaal klopt??
    hij is de komende dag alles aan het analyseren en de boel aan de tag toevoegen lukt iig goed, dat heb ik geprobeerd nu.

H
  • Duurt wel gruwelijk lang als je je tracks wil analyseren.

Heb ongeveer 1100 tracks in mijn mappen staan, mijn schatting is 3 dagen!!!!!!!

Kende iemand deze trouwens al?? ben benieuwd of het ook de moeite is.......
  • Jammer dat Camelot Notation er niet in zit. Dat maakt het van mixed in key net zo makkelijk.
  • En dat is dan weer??????????????
  • Hmm dit is wel interessant allemaal!
    Eens checken hoe die shit presteerd...
  • Mount said:
    Jammer dat Camelot Notation er niet in zit. Dat maakt het van mixed in key net zo makkelijk.

Wat is dat dan weer voor een vies woord, ken het nie

edit:

even gegoogled, en volgens mij is de camelot notation die cirkel....... en als je het programma laat analyseren geeft hij aan wat de key is en dan kan je die weer toepassen op die "cirkel".

COREECT ME IF I AM WRONG :<|
  • You're wrong ;)
    Dan moet je eerst al je toonsoorten omzetten naar het camelot systeem
    dat gaat volgens een aantal getallen
    1 tm 12 a
    en 1 tm 12 b
    zoiets
  • Dat programma is trouwens echt ire
  • Volgens mij kan het progr dat zelf, ik weet nog nie hoe maar ik heb het op het forum van ze gezien.

En ja die snelheid is niet normaal meer :(
  • RenderingRebel said:
    You're wrong ;)
    Dan moet je eerst al je toonsoorten omzetten naar het camelot systeem
    dat gaat volgens een aantal getallen
    1 tm 12 a
    en 1 tm 12 b
    zoiets

Potdorie je hebt gelijk, ik d8 dat het hetzelfde was ](*,) , alles voor nop.
    Toch maar wachten op die mac versie van mixedinkey

Wat een doolhof zeg ;(

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion