Hoe goed zijn jullie oren eigenlijk nog?
  • op Flabber kwam deze post voorbij: http://tweakers.net/nieuws/94752/neil-young-kondigt-audiofielen-muziekspeler-met-driehoekige-prismavorm-aan.html

En daarna (je had 't kunnen verwachten) gaan allemaal mensen inderdaad Hé-Le-Maal los over wat Hi-Fi is, hoe 't bedoeld is, dat je geen genoegen moet nemen met MP3 of zelfs FLAC op 24/44.1 Khz en dat 't onzin is voor 'onderweg' zeker als je wat mindere dopjes gebruikt, en ze gooien er ook nog een veelheid aan testjes tussen.

Wat aangaat testje http://www.audiocheck.net/blindtests_dynamic.php?dyna=54 kan ik nog net het verschil horen tussen de ruis na het oorverdovende kabaal van pure noise, en die dan 54 dB zachter. Dan zit ik naast m'n niet zo heel stille PC, waar ook een redelijke Graka inzit (650 Ti) en een 3-4 jaar oude i3 met stock cooler. Dat maakt best wat herrie :D

Als ik op dyna=60 dB test, kan ik het niet meer horen op iets harder dan het volume dat ik normaal m'n muziek draai. Als ik 't harder zet dan dat (al onaangenaam), hoor ik door het na-effect van de ruis ook niet beter dan daarvoor.

Dit is een vrij 'normale' situatie, schat ik zo, als mijn CV aanslaat dan hoor ik al minder dan dit, zelfde met koelkast of bijv. draaiende oven/gasfornuis/magnetron.
    (CV hangt in het trappegat naar de boven-verdieping, en is dus duidelijk hoorbaar)
    Als ik een Significant Other zou hebben die in dezelfde kamer zou verblijven zou die zich meteen storen aan het volume van de ruis, de muziek is natuurlijk niet 0DbFS.

Opnemen van bijv. een mooie 12" op vinyl geeft me toch nog altijd minimaal een grondruis van zo'n -67dB onder piek, dat is dan met een Creative Audigy 2 ZZS opgenomen. Kan meer zijn met wat ouder spul. Wat mij betreft nog steeds prima kwaliteitje om goed van muziek te kunnen genieten. En al véél te hard om nog een gesprek bij te kunnen houden zonder de stem te verheffen.

Gegeven dat de dynamische range van veel muziek vaak ruim minder is dan dat, wat is eigenlijk het niveau wat je nodig hebt voor een fijne Hi-Fi beleving?

Toegegeven bij klassieke muziek is de dynamische range van een opname wellicht stukken interessanter, zeker als je wél een echt stille afspeel-situatie hebt, of beter nog, je CV-installatie en koelkast en oven in een andere ruimte hebt, maar ik ben van mening dat vele mensen mogen dromen van het gebrek aan bijvoorbeeld vliegtuig-geluid of buren-gerucht, zoals ik dat heb in mijn (zeer amateuristisch) geïsoleerde woning.
    (Waar desonnietemin al deze noise-makers zich in min of meer dezelfde ruimte bevinden)

Bij live-weergaves van met name klassieke muziek dan omdat dan iedereen lekker z'n bakkes houdt, heb je sowieso altijd nog hoestende mensen om je heen e.d. en je kan mij niet wijsmaken dat een fase-verschil boven de 10 Khz nog wat uitmaakt voor de muziekbeleving. Reflecties van de ruimte gaan dan veel meer spelen dan wat dan ook, en wie heeft er dan ook een compleet an-echoïsche ruimte van de woonkamer gemaakt?
    (staat altijd wel een bosje bloemen op tafel, of het tijdschriften-rekje is anders gevuld)

Cicsplay helpt natuurlijk, maar zelfs dan. Ik vraag het me af, hoe goed zijn jullie oren nog?
  • Ik heb geen idee hoe goed mijn oren nog zijn. Ik vraag mij weleens af of mijn hoofd niet zomaar de muziek 'afmaakt' voor de gedeeltes die ik misschien wel niet hoor...

• 1. Wat is de invloed van de ruimte en nemen we als gevolg van deze ruimte wel de juiste tonen waar? In hoeverre in onze subjectiviteit nog van invloed? en
    2. Hoe is het met de kwaliteit van je oren gesteld?

Om even wat medische input te geven en daarmee in te gaan op vraag twee:

Ik meet eens per jaar de kwaliteit van m'n oren omdat ik daar vanuit m'n werk eenvoudig toegang tot heb. Ik weet dat ik Tinnitus heb (piep in de oren) en dit uit zich in gehoorverlies voor tonen tussen de 4kHz en 8kHz. Mijn piep bevindt zich rond de 6kHz en rond die specifieke frequentie heb ik een effectief gehoorverlies van 10dB.

De onderstaande link toont een afbeelding met daarin de uitslag van een audiometrie: een audiogram.
    Zie afbeelding: http://bin.snmmd.nl/m/m1eyqmcwodnm.jpg

De afwijking op de audiogram wordt ook 'lawaaidoofheid' genoemd. Er is een flinke 'dip' te zien voor het gehoor tussen de 2kHz en 8kHz. De in de audiogram vertoonde mate van lawaaidoofheid is vrij ernstig, je hebt dit ook in mildere vormen. Wanneer men een audiogram bij mij maakt komt er een soortgelijke uitslag uit: beginnende vorm van lawaaidoofheid.

Sowieso gaat je gehoor achteruit naarmate je ouder wordt en ook deze achteruitgang is niet linear. Op de afbeelding http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Leeftijdgehoordrempel.png kun je zien hoeveel dB er gemiddelde gecorrigeerd wordt voor je leeftijd. Zo zie je dat er voor lage tonen (< 2000Hz) veel minder correctie is voor een 50-jarige dan voor hoge tonen (6000Hz). Dit verschil in correctie bedraagt 20dB!

Door deze vorm van gehoorverlies weet ik dat ik muziek nooit 100% correct kan horen, zonder dat er een voor mij specifieke correctie wordt toegepast. Als ik dus naar muziek luister, weet ik dat dit voor mij anders klinkt dan voor een andere persoon die op dezelfde positie zit. Deze andere persoon heeft immers een ander objectief kwalitatief gehoor.

Wat betreft de eerste vraag:

Dit heeft heel erg te maken met wat je mooi vindt in muziek, hoe nauwkeurig je (subjectieve) gehoor is en in hoeverre je je stoort aan omgevingsfactoren. Een vlakke weergave (w.b.t. frequentie) is theoretisch gezien het best. Maar niet iedereen houdt van vlak: de ene wil meer bas, de ander wil meer midden, de laatste wil meer hoog. Tenslotte is er nog het aspect wat Menno aanstipt omtrent wat je hersenen nog invullen. Ook vullen je hersenen misschien delen in die je eerst wel hoorde (en dus aan het compenseren bent???)

Indien jullie dat leuk vinden kan ik wel eens een audiometer meenemen zodat iedereen z'n gehoor kan laten testen. :)
  • Mijn oren worden elke 2 jaar getest vanwege heel het vaar gebeuren. Officiele diagnose: lawaaidoof. Blijkbaar toch iets te vaak in de discotheek zonder oordoppen gelopen. Nu heel strikt met gehoorbescherming.

Met veel kabaal of als mensen met een beetje rumoer/achtergrondgeluid niet direct in mijn richting praten heb ik heel veel moeite om ze te verstaan. En ik kan je vertellen dat dat behoorlijk frustrerend is.
  • Wazeggie :)

Ik ben zelf eigenlijk nog best tevreden over mijn gehoor, terwijl ik toch echt van mijn 15 tot 30 wekelijks in de herrie stond. Maar ik doe liever geen test, laat mij maar in de waan dat het allemaal nog wel meevalt. De laatste jaren is het iig niet slechter geworden want ik kom nergens meer :-))
  • Wat aangaat muziekbeleving, ik ontdek met grote regelmaat nog nieuwe dingetjes in muziek die ik al lang ken, dus dat zit wel goed. Het ontdekken van muziek is vaak ook een traject, waar je je eerst focust op bepaalde geluidjes, en dan op andere.

En we weten natuurlijk allemaal feilloos hoe een TB-303 of TR-909 moeten klinken, ik geloof ook wel dat je daar idd. e.e.a. invult.
    Als je dan in ogenschouw neemt dat bijv. Trance-muziek soms wel uit 40+ laagjes opgebouwd wordt; Die kàn je gewoon niet allemaal tegelijk verwerken in je brein.
    I.t.t. visuele informatie is audio wbt. herinneringen ook véél onbetrouwbaarder. Alsof visuele informatie niet al onbetrouwbaar genoeg was :D

Ik mag zelf zeker niet klagen, maar met name over de telefoon (heb ik) vaak moeite mensen te verstaan. Vooral als ik ze niet ken, of als je met twee mobiele telefoons tegelijk belt. Hoe minder draadloos, hoe beter de verbinding vaak. Ook houdt niet iedereen de telefoon even goed vast. Schouder-gesprekken, een sjaal die net tegen het microfoon-gaatje aandrukt...

Ik snap ook wel dat ik een knaken-mobiel heb, maar ook de vaste lijn-maar-toch-draadloze-toestellen op de zaak hebben echt een KUT geluid, vergeleken met wat je vroeger over de vaste lijn had.

En ik weet nog hoe matig die 10 gulden telefoons van de Blokker waren uit de jaren '90: mobiele verbindingen tegenwoordig klinken voor mij echt slechter.

Zijn ook online wel enige testjes te vinden om gehoor te testen, ik ben wel gezakt de afgelopen jaren van 19 Khz naar zo'n 17.8 Khz... Vroeger toen je die CRT-TV's nog had kon ik die feilloos horen, maar die zijn natuurlijk nagenoeg uitgestorven inmiddels :D
  • Ik durf niet te zeggen of ik schade aan mijn gehoor heb, alle testjes via internet zijn altijd positief. Ik hoor heel vaak dingen die anderen niet meer kunnen horen. Dat testje met die ruis is dan ook 10/10 score. Leuke site trouwens, staan nog wel een hoop pittigere testjes op. Ik hoor geen verschil tussen noise en noise die gecut is boven de 16kHz. De mosquito test slaag ik gelukkig wel voor, dus ik hoor nog wel tussen de 17 en de 20kHz.
  • Nog een leuke test, ik had 86% goed. http://www.jakemandell.com/tonedeaf/
  • Ik had 'm zaterdag-op-zondag gedaan, toen ik terug kwam van vriendje die jarig was nadat ik ook al borreltje "moest" doen met dame waar ik 'katte-trap' geïnstalleerd had en ik kwam op 72, nogwat. Ik kende hem nog van eerder (internet heeft zo z'n Inception-momentjes) maar toen kwam ik op 65%
    Toch knap dat je aangeschoten en de hele dag in de herrie gezeten hebbende een beter resultaat haalt :P

's een keer op zondag-ochtend helemaal lekker fris-en-fruitig vers uit bed na goeie douche proberen, zal je vast zien dat ik nog slechter scoor ook XD

Wat aangaat de muggen-sound: Als je bijvoorbeeld deze video pakt:
    dan hoor je gewoon een klik voordat het geluid begint, vanwege brakke resampling van Youtube.
    e.e.a. i.v.m. bandbreedte voor de mobile-users ongetwijfeld, maar dus geen goeie test.
    Heb je ook nog kans dat je mobiele apparaat of Mac of PC resamplet voor je audio naar je oortjes toekomt.
    Objectief is het dan niet meer, tenzij je echt zeker weet dat je audio-stroom puur wordt doorgegeven. Niet voor niks dat de apparatuur waar Dieds het over had gewoon puur gemaakt wordt om piepjes door te geven, al dan niet met een dosis ruis er door.

Weet je nog welke links je had gebruikt om e.e.a. te testen?

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion