Noeste arbeid, oftewel: werk
  • Hoi allemaal,

Een nieuw topic. Ja, waarom niet? De slowchat is tegenwoordig meer slow dan chat, dus ja... nieuw leven is nodig!

We hebben het hier al vaak over werk, maar er is geen apart topic voor. Het lijkt me wel eens goed, aangezien er vaker berichten langskomen van mensen die willen switchen, werk zoeken, te druk zijn met werk, etc.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik kijk steeds vaker rond naar ander werk. Op dit moment werk ik bij een klein milieuadviesbureau (nog steeds ja!) waarbij ik fulltime word gedetacheerd bij overheden. Al langer wil ik wat anders, maar dat gevoel komt en gaat. Ik heb al een paar keer gesolliciteerd, ook wel gesprekken gehad maar nog geen succes. Ik weet ook niet exact wat ik wil. Solliciteren is geen noodzaak, ik heb werk, dus ik schrijf alleen wanneer ik echt overtuigd ben dat het een leuke functie is.

Mijn oog viel gisteren op deze vacature: http://www.centric.eu/NL/WerkenbijCentric/Vacatures/Vacature.aspx?id=6561
    Totaal ander werk, maar de doelgroep van de functie is de branche waar ik nu in zit. Daarom lijkt het me wel leuk, ik heb alleen totaal geen idee of Centric een beetje een goede werkgever is. Veel slechter dan ik nu heb kan bijna niet, maar omdat de meesten hier een stuk bekender zijn met de IT branche dan ik leek het me goed om eens wat meningen te horen.

Hoe gaat het bij de rest? In het "ongenoegen" topic lees ik de laatste tijd al genoeg, zijn er nog ontwikkelingen jongens?

En dan nu ter afsluiting van deze OP nog een muzikale noot:
    [yt]hWEk3FYyrNo[/yt]

An die arbeit!! -O-
  • Nou, ik zit een beetje in het zelfde schuitje. Ik wil weg, maar kan me zeer moeilijk losmaken van het bedrijf. Dat komt omdat ik gewoon een grote betrokkenheid met het bedrijf opgebouwd heb en eigenlijk afgelopen jaar directielid zou worden.

Toch moet ik van mezelf weg, ik denk dat als ik veel langer blijf zitten, ik vroeg of laat overspannen thuis zit..

Voordeel bij jou is dat die functie in je werkveld zit, daardoor ben je als sollicitant gelijk een goede kandidaat. Naar mijn idee kan je beter iemand inhuren die bekend is in het werkveld en zich wat meer in de materie van consultancy moet verdiepen, dan een kandidaat die uberconsultant is, maar niet eens weet wat de WABO is.

Ik kijk ook regelmatig naar de consultancy hoek. Maar ook naar leidinggevende positie. Laatst heb ik gesolliciteerd op manager consultancy bij een grote ICT leverancier/dienstverlener, maar werd afgewezen omdat mijn profiel niet overeen kwam. Ik heb aantoonbare leidinggevende ervaring (zelfs veel uitgebreider en complexer dan gevraagd), maar die zal niet als relevant bevonden zijn. Daarnaast werden er certficaten gevraagd, en die heb ik natuurlijk ook niet.

Is het verstandig om in je iegn tijd te proberen om certificaten te halen? Examens zijn nou de kosten weer niet, maar waar moet je beginnen?
  • Als je interesse hebt in die functie, zou ik als ik jou was wel heel goed doorvragen. Ik denk namelijk dat het 'milieu'-aspect van deze functie nul is. Het gaat hier om een business unit die zich richt op klanten waarbij milieu, vergunningen en vastgoed het thema is. In mijn ogen zit je dus software te kloppen (applicaties en databases) waarin parameters die met die thema's te maken hebben worden verwerkt.

Hoe Centric als werkgever voor hoger opgeleiden is, weet ik niet. Als ik naar mijn buurman kijk, die als service monteur werkt, wordt hem al enkele jaren een vette worst voorgehouden (allerlei Microsoft certificeringen e.d.), maar mag dit steeds niet gebeuren omdat ie een jaarcontract heeft. Wellicht dat ook het persoonlijke aspect hier een rol speelt, maar dat kan ik niet inschatten. Omdat hier staat dat je eerst een jaar als medewerker support wordt ingezet, zou ik wat reservering hebben. Voor je het weet ben je namelijk alleen maar medewerker support.

Daarnaast ken ik Centric als een partij die mensen nogal onder de kostprijs op de markt gooit. Geen idee hoe dat zich uitwerkt tot markconforme en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden.
  • Het is op dit moment lastig qua werk, maar in de IT komt wel steeds meer werk "vrij". We zitten aan de vooravond van wat verschuivingen en wegvallen van functies binnen de IT markt. Een echte beheerder zal op den duur verdwijnen (naar grote datacenters c.q. de cloud) en er zal binnen bedrijven meer vraag zijn naar expliciete kennis dat dicht tegen afdelingen aanligt. Denk daarbij aan een afdeling marketing met een 'key-user IT' .. en zo op elke afdeling een zogenaamde key-user of poweruser met daarboven een kleine afdeling IT (met vakinhoudelijke kennis) en daarboven een manager IT of zelfs een CEO IT binnen het bedrijf.

Helpt jullie nu niet zoveel, maar hou rekening met je toekomst en focus op de - wat nu nog onlogisch lijkt - juiste dingen.

Mensen met technische kennis
  • jeroen-1234 said:
    Als je interesse hebt in die functie, zou ik als ik jou was wel heel goed doorvragen. Ik denk namelijk dat het 'milieu'-aspect van deze functie nul is. Het gaat hier om een business unit die zich richt op klanten waarbij milieu, vergunningen en vastgoed het thema is. In mijn ogen zit je dus software te kloppen (applicaties en databases) waarin parameters die met die thema's te maken hebben worden verwerkt.

Hoe Centric als werkgever voor hoger opgeleiden is, weet ik niet. Als ik naar mijn buurman kijk, die als service monteur werkt, wordt hem al enkele jaren een vette worst voorgehouden (allerlei Microsoft certificeringen e.d.), maar mag dit steeds niet gebeuren omdat ie een jaarcontract heeft. Wellicht dat ook het persoonlijke aspect hier een rol speelt, maar dat kan ik niet inschatten. Omdat hier staat dat je eerst een jaar als medewerker support wordt ingezet, zou ik wat reservering hebben. Voor je het weet ben je namelijk alleen maar medewerker support.

Daarnaast ken ik Centric als een partij die mensen nogal onder de kostprijs op de markt gooit. Geen idee hoe dat zich uitwerkt tot markconforme en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden.

Voor wat betreft de reserveringen die ik heb bij deze vacature vat jij het allemaal mooi samen.

Dat het milieu-aspect nul is bij deze functie is juist een belangrijke reden om erop te solliciteren. Ik denk dat ik wel een aardig beeld heb van de functie, echter niet van de organisatie. We zullen het zien. Ben wel aardig sceptisch door diverse berichten, ook op GoT bijvoorbeeld... maar ik denk dat je het eerst moet beleven en dan zelf moet oordelen. Praten kan in elk geval geen kwaad :)
  • [QUOTE=Menno;161909]Het is op dit moment lastig qua werk, maar in de IT komt wel steeds meer werk "vrij". We zitten aan de vooravond van wat verschuivingen en wegvallen van functies binnen de IT markt. Een echte beheerder zal op den duur verdwijnen (naar grote datacenters c.q. de cloud) en er zal binnen bedrijven meer vraag zijn naar expliciete kennis dat dicht tegen afdelingen aanligt. Denk daarbij aan een afdeling marketing met een 'key-user IT' .. en zo op elke afdeling een zogenaamde key-user of poweruser met daarboven een kleine afdeling IT (met vakinhoudelijke kennis) en daarboven een manager IT of zelfs een CEO IT binnen het bedrijf.

Helpt jullie nu niet zoveel, maar hou rekening met je toekomst en focus op de - wat nu nog onlogisch lijkt - juiste dingen.

Mensen met technische kennis
  • Je moet je goed bedenken tegen welk afdelingsvlak. Je IT kennis op peil houden blijft soms lastig, zeker als je meer richting bijv marketing gaat. Het is gewoon heel veel informatie dat je moet blijven leren / bijhouden.

Wel interessante ontwikkeling overigens, je ziet gewoon het dagelijkse beheer - en daarmee dus een groot gedeelte van aanspreekpunt van bedrijven - verdwijnen, maar daar moet wel 'iets' nieuws voor in de plaats komen.
  • In mijn geval zijn dat de ontwikkelaars en consultants zelf, mede doordat keyuser simpelweg niet functioneert. Bijzonder vervelend, want uiteraard is ieders probleem prio top-urgent. Je mist de filter (analyse op urgentie, complexiteit, functioneel vs technisch) waardoor beheer en project dwars door elkaar heen gaan lopen en je nergens full focus aan kunt werken.

Tot dusver mijn klaagzang :D
  • Klopt.. maar er moet dus een nieuwe laag voor terugkomen.. en die bestaat nog niet echt.
  • Goed, maandag op gesprek. Tips? Pak of geen pak? Het aantal sollicitatiegesprekken dat ik heb gehad kan je op
  • Blijf jezelf ja, zou ik niet opgekomen zijn:Y
    Ik heb nog nooit een sollicitatie gehad eigenlijk, kan je niet helpen :NN

En als ze bij mij komen solliciteren telt eigenlijk alleen maar of ze ferme jetsers heeft.
    De rest is bijzaak :+
  • Pak. Met das. Altijd goed.

Van horen zeggen dan he? Solliciteren doe ik niet aan. :+
  • Ligt imo een beetje aan de functie en het bedrijf….ik hanteer een dresscode omdat we inhouse bij de opdrachtgever zitten. Sollicitanten slaan nog wel eens de plank mis als ze bij mij aan tafel schuiven *:*
  • [QUOTE=Tigereye;162004]Goed, maandag op gesprek. Tips? Pak of geen pak? Het aantal sollicitatiegesprekken dat ik heb gehad kan je op
  • ICT Consultancy functie.

Je leest overal op internet "trek aan waar je je lekker in voelt" en "pas je aan de bedrijfscultuur aan". Dat eerste maakt me geen flikker uit, ik trek net zo makkelijk een pak aan als een overal bij wijze van spreke... maar dat tweede weet ik echt niet.
  • Ik vind; ICT'ers kunnen makkelijk een nette spijkerbroek, blouse (geen das), colbertje en een paar nette schoenen aan. Ga je voor management functies dan zou ik sneller een pak aan doen (maar dan geen krijtstreep want een netter pak als de directeur is ook weer not done :)) Of je moet echt weten dat er een dresscode is. Vaak lees je dit of in de vacature of hoor je het via eventuele intercedenten/recruiters.

succes alvast!
  • Netter als de baas is een goeie ja :) :Y
  • Tigereye said:
    ICT Consultancy functie.

Je leest overal op internet "trek aan waar je je lekker in voelt" en "pas je aan de bedrijfscultuur aan". Dat eerste maakt me geen flikker uit, ik trek net zo makkelijk een pak aan als een overal bij wijze van spreke... maar dat tweede weet ik echt niet.

Consultancy? Intern bij een concern of bij klanten?

Pak, geen strop (da's enorm uit) en colbert. wel met overhemd dat gesneden is en 'knalt' met hippe schoenen. Dus eigenlijk je pak een beetje casual dragen.
  • Yep, alleen oude lullen zeiken over dassen. Maar ik heb het de eerste keer bij Suiker Unie wel gedaan ivm het stoffige imago van het bedrijf. Maar bleek niet nodig.
  • Menno said:
    Consultancy? Intern bij een concern of bij klanten?

Pak, geen strop (da's enorm uit) en colbert. wel met overhemd dat gesneden is en 'knalt' met hippe schoenen. Dus eigenlijk je pak een beetje casual dragen.

Gericht op klanten, gebruikers trainen maar ook deels intern gericht op ontwikkelen en kwaliteitsbewaking. Het lijkt daarin erg op de functie die Maartje heeft, procesmanager e-business, met als verschil dat zij het ontwikkelen uitbesteden.

Zou een nette broek met strak hemd/jas en dito schoenen ook kunnen? Een pak casual dragen doe ik liever niet denk ik. Of ik moet een nieuw strakker pak kopen.

@ Pieter: wat heb je gedaan toen je daar achter kwam?

Het is trouwens bij Centric, die vacature uit de beginpost. Geen idee of ze stoffig zijn, maar ik denk dat dat wel meevalt... Hoop ik, haha :D
  • Eerste gesprekken bij Capgemini alle keren netjes met strop, muv laatste gesprek, en die oude lul zeek er over. Bij SU na de eerste keer al erachter dat het niet nodig was (proefde ik aan de sfeer). Daarnaast bij recente sollicitanten niet eens op gelet. Netjes overkomen kan ook casual, en kennis vond ik belangrijker ;) Maar bij twijfel altijd op safe spelen. Beter overdressed dan underdressed!
  • Ja dat laatste is zeker waar. Ik denk aan een pak met wit hemd en zo'n dunne das. Wel netjes maar net ietsje hipper dan normaal. Als ik de linked-in foto's zie van mijn gesprekspartners dan zou het niet nodig zijn, maar je weet nooit hoe oud die foto is.
  • centric is niet stoffig... mijn vader werkt bij Centric en ze zijn daar lekker modern ;)
  • Sander, hoe is het gesprek gegaan? :)
  • Dat was me toch weer een hele belevenis. Ik was onderweg, bijna daar... Werd ik gebeld door een priv
  • Dat is een knap staaltje knoeierij! :')
  • Enof! Lijkt Suiker Unie wel, zitten ook van die slapers bij HR. Niks zo knullig als een dergelijke afspraak niet correct kunnen regelen.
  • En dan minder dan een half uur voor aanvang bellen om de afspraak af te zeggen, wat denk je zelf? Kneuzen O%O
  • Vandaag 4 sollicitaties de deur uit gedaan 8)
  • Lekker bezig!
  • Yeah, vanaf 1 januari werkloos dusja :P. Heb hopelijk genoeg vaardagen om als lichtmatroos (:')) aan te kunnen monsteren om dan na 11 dagen varen mn volmatroos papieren te krijgen. Leuke bijverdienste in 't weekend naast de studie :) (salaris + vaardagen voor m'n vaarbevoegdheid als officier)
  • Daar was laatst een meisje loos
  • Hahahahahaa -O_

Maar goed bezig Kwins!
  • En de zoektocht gaat door... het wel een goed gesprek vinden, maar toch voor een ander kiezen. Story of today's market?
  • Tsja..krenten uit de pap enzo?
  • Heb 3 uitnodigingen voor gesprekken.. Maarja feestdagen enzo -,- leve de (semi)ambtenarij
  • Menno said:
    Tsja..krenten uit de pap enzo?

Ja dat ja... ach ja, logisch. Niet bij stil staan en gewoon stug verder zoeken.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion