Nieuws-topic
  • Omdat er best vaak nieuws is wat discussie waardig, grappig, controversieel etc is. Plus, hier op het board worden regelmatig interessante gesprekken gevoerd over uiteenlopende onderwerpen!

:K
  • Ophef om gebruik van daklozen als wifi-hotspot

AMSTERDAM – In Groot-Brittannië en de VS is ophef ontstaan omdat een advertentiebedrijf daklozen wil gebruiken als wandelende wifi-hotspots.

Tijdens de SWSX-conferentie in Texas maakte Bartle Bogle Hegarty (BBH) meer bekend over het project waarbij daklozen uitgerust worden met mifi-apparaten die een 4G-verbinding mogelijk maken.
    Burgers kunnen op die manier inloggen op de wifi-hotspot voor 2 dollar per 15 minuten. BBH ziet het als vervanging voor de kranten die daklozen uitdelen. Gebruikers kunnen even het nieuws checken, mail lezen of social media bijwerken, aldus het bedrijf.
    Als test werden diverse daklozen in Austin uitgerust met een mifi-apparaatje. De test is inmiddels stopgezet en kan rekenen op flinke kritiek. Critici noemen het plan smaakloos en verkeerd. Er zijn ook positieve reacties.
    In een blog benadrukt BBH dat er geen commercieel belang achter het plan zit en dat alle opbrengsten naar de daklozen gaan. Het bedrijf zegt inspiratie te hebben gehaald uit de verslechterende positie van kranten door de opkomst van online media.
    Of het initiatief wordt doorgezet, is niet duidelijk.

Wat is hier op tegen? :X

Natuurlijk is het niet wat we gewend zijn, maar in de zomer in het westerpark/vondelpark zou een wifi/4g-hotspot erg welkom zijn! En als iedereen er beter van wordt, waarom niet?...
  • Ik zie een hype: follow The drifter drifter drifter, follow The drifter :+
  • Als ik dan toch moet betalen, dan koop ik wel een dongle + abbo... kan ik overal op internet. Ga niet net zoals een kermit telefoon bij een paal staan zeg..
  • Vreselijk wat er trouwens gebeurd is in Zwitserland... 'T zal je kind maar zijn, godsamme.. :N
  • Menno said:
    Als ik dan toch moet betalen, dan koop ik wel een dongle + abbo... kan ik overal op internet. Ga niet net zoals een kermit telefoon bij een paal staan zeg..

LOL, dat waren nog eens tijden zeg :+ :7

En Dieds, ik kreeg er gewoon kippenvel van toen ik het las vanmorgen, en dan het bericht dat de ouders nog niet weten of hun kind leeft of overleden is. Dat horen ze pas zodra ze in Zwitserland zijn, nondejuu. je zou bijna je kids niet meer mee laten gaan met zo'n reis.
  • My thoughts exactly...

Lijkt me trouwens vreselijk als je de bestuurder was en nu nog leefde, schuld of geen schuld... Dan sleep je voor de rest van je leven een gevoel met je mee, ongelofelijk...
  • Dat is idd ook dramatisch, maar die kids en ouders. Nu ik ouder ben kan ik niet erg goed meer tegen dit soort berichten. Vroeger was ik wat harder of stond ik er niet bij stil denk ik.
  • Dat laatste denk ik. Je kan een heel stuk beter relativeren als je kids hebt.
  • image
    Auw. Steve Jobs dood, en dan dit. Om van een flop te spreken is het nog veel te vroeg, maar het is op z'n minst apart.
  • Ja, maar is het nou ook echt zo'n vooruitgang heh?!

Koop je ieder jaar een nieuwe laptop bv? Nagoed, met Windows dr op misschien wel, maar anders toch ook niet? ;)
  • Met de iPhone toch behoorlijk, en met de iPad1 naar de iPad2 liep het ook als een trein. Te zien aan de stapels iPads had Apple dat toch wel verwacht.
  • Tsjah, de iPad 3 heeft toch een hoog mehgehalte voor mij. En dat is eigenlijk een compliment, want de iPad 2 vind ik al zo goed, dat zo'n snelle update naar mijn idee nog weinig zin heeft. Een life cycle van 18-24 maanden zou prima moeten kunnen, toch? Wat mij betreft hoeft het in de tablet markt niet zo snel te gaan als in de telefoonmarkt.

Zelfde voor de iPhone, die incremental updates vind ik maar irritant. Daardoor zit ik nu met een trage 3gs knarsentanden te wachten tot eindelijk de 5 uitkomt. En als die rakkers daar niet mee opschieten, sluit ik een overstap naar Android toch echt niet uit..
  • Android is ook niet alles, tenzij je een hele snelle hebt.
    Scherm van de iPad 3 is wel supervet :)
  • Galaxy Nexus ben ik erg tevreden over. Ik verbaas me er echt over hoe snel de performance omhoog schiet, vorig jaar was ik in de WOW sfeer met een HTC Desire Z, maar die kan nu in de categorie escargots.

Op werk hangen nu de nieuwe motion controlled TV's, zal proberen wat foto's te schieten en een filmpje te maken, ben erg benieuwd of dit ook de toekomst is om via kinect techniek je tv te gaan bedienen. Ik moet vrouwlief dan namelijk echt vastbinden als ik voetbal wil kijken :)
  • Ik zal de ervaringen vd iPad "3" wel delen als ik hem heb ja?
  • Goed plan. Ben wel benieuwd, er zijn nogal wat negatieve dingen over te lezen. Toch moet dat scherm echt wel erg mooi zijn! :9
  • Dat scherm moet super zijn. Maar ik zal het zien. (Y)
  • Scherm is absoluut het beste wat je nu kan krijgen, maar dientengevolge is de rest wat langzamer. Als je voor eyecandy gaat is het de BOM ^^
    Zou wat worden als je 'm kan jail-breaken, en sommige apps op halve resolutie kan draaien :9
  • Ach,.. ik krijg het he? Blijf ik een beetje bij ;)

en volgens mij issie al te jailbreaken.. dacht ik.
  • Mijn ipad 1 kan eigenlijk ook echt niet meer, hopeloos verouderd :+

Moggeh trouwens :W
    Gaat niet vanzelf vandaag, gister om 9 uur naar bed gegaan.
    Ik voel een griepje opkomen, maar probeer hem te onderdrukken.
  • Mag ik even klagen?

PVV en SP willen urenlang zorgdebat
    DEN HAAG - De SP en de PVV gaan respectievelijk acht en zeven uur spreektijd aanvragen voor het debat over de verhoging van het eigen risico in de zorg.

De SP zet de halve fractie daarvoor in, laat SP-Kamerlid Renske Leijten (beeld) weten aan NU.nl.
    Naar verwachting wordt volgende week in de Tweede Kamer gedebatteerd over de verhoging van het eigen risico in de zorg van 220 euro naar 350 euro, zoals door de Kunduz-partijen is afgesproken.
    De SP vindt dat de maatregel de zorgkosten doorschuift, in plaats van dat het de stijgende zorgkosten aanpakt. Leijten: "De rekening komt op het bordje van mensen die ziek zijn of ziek worden. Alsof dat een keuze is!"
    Voorgelezen
    De fractie roept daarom mensen via een nieuwsbrief en hun website op te laten weten wat die verhoging voor hun situatie betekent. Zoveel mogelijk reacties zullen vervolgens tijdens het debat worden voorgelezen, door acht fractieleden die bij elkaar voor acht uur spreektijd aanvragen.
    Leijten: "Het is in het geheel niet nodig om het wetsvoorstel nu al te behandelen. Daarom zullen we uitgebreid het woord voeren tijdens de wetsbehandeling volgende week."
    PVV
    De PVV wil zeven uur spreken tijdens het debat over het eigen risico. Kamerlid Karen Gerbrands vindt het "onacceptabel" dat de rekening van de crisis "door onze zieken en ouderen betaald wordt. Dat is een beschaafd land onwaardig".
    De PVV is ook voor andere debatten over maatregelen uit het Kunduz-akkoord, zoals de verhoging van de AOW-leeftijd, van plan extra lange spreektijden aan te vragen.
    PVV-leider Geert Wilders pakte onlangs ook al groot uit om een wetsvoorstel aan de kaak te stellen. Tijdens het debat over het Europees noodfonds vroeg hij meerdere malen een hoofdelijke stemming aan.
    Bovendien stapte hij naar de rechter om de behandeling van het voorstel aan te vechten.

Wat een goor smerig populisme wat trouwens ook echt van geen kant klopt! De crisis en de stijging van de zorgkosten hebben geen zak met elkaar te maken.... PVV grijpt werkelijk alles aan om zieltjes te winnen..
  • 15 uur debatteren, wat zou dat kosten? :')
  • Ze gaan alle kamerleden maar betalen uit hun marketingbudget inderdad. Pure PR-stunt dit... :N
  • D!landro said:
    Mag ik even klagen?

De crisis en de stijging van de zorgkosten hebben geen zak met elkaar te maken....

Ik ben inhoudelijk niet op de hoogte, maar om nu te stellen dat het geen zak met elkaar te maken heeft is ook wel een beetje een PVV-achtige kort-door-de-bocht reactie :)
  • Nee hoor, ik ben inhoudelijk goed genoeg op de hoogte om te zeggen dat het niets met elkaar te maken heeft.

Stijgende zorgkosten worden veroorzaakt door de hogere kwaliteit van zorg en door overdiagnosticering en -behandeling. :)
    Over dat laatste zijn veel interessante stukken geschreven.
  • Mwaa, daar zit zeker een mooi stuk waarheid in. Ik ben blij dat jij de kenner bent ;)

Maar is het ook niet zo dat de kosten in totaal gewoon niet stijgen door de aanhoudende vergrijzing? Is dat ook niet een belangrijk aspect van de stijgende kosten (en dus stijgende premies)? Dit zijn geen elementen die als oorzaak "de crisis" hebben, ze hebben er echter wel invloed op. En doordat we "de crisis" hebben kunnen we deze stijgende kosten niet meer dekken uit een ander financieel potje, waardoor het de premiebetalers zijn die het moeten ophoesten ipv de overheid.
  • D!landro said:
    Nee hoor, ik ben inhoudelijk goed genoeg op de hoogte om te zeggen dat het niets met elkaar te maken heeft.

Stijgende zorgkosten worden veroorzaakt door de hogere kwaliteit van zorg en door overdiagnosticering en -behandeling. :)
    Over dat laatste zijn veel interessante stukken geschreven.

Terwijl iedereen steen en been klaagt over de achteruit hollende kwaliteit in de zorg...

Wat ik me dan weer afvraag: is die sp'ert familie van jou Pieter? ;)
  • Tigereye said:
    Terwijl iedereen steen en been klaagt over de achteruit hollende kwaliteit in de zorg...

Dat is deels waar inderdaad. De hoeveelheid handen aan het bed hebben geleid tot een negatief beeld over de zorg, wat ook zeker een punt van zorg is. Het is dan ook de vraag: "Wat is kwalitatieve zorg". Vind iemand de kwaliteit van zorg goed als er A) veel en vriendelijke verpleegsters aan het bed staan of B) als je dankzij nieuwe technologie
  • Dus de vraag blijft: wat is kwaliteit en hoe waardeer ik die?

@ Tijger: nope, geen familie!
  • Ik ben inhoudelijk niet zo thuis is alle zorg punten.
    Wel denk ik dat het gezond verstand soms ver te zoeken is, en er teveel (vriendjes)politiek (regeltjes) wordt bedreven.

Onnodige verspilling in de zorg op diverse vlakken. Bijvoorbeeld dat patienten veel spullen in huis moeten hebben op voorraad, terwijl dat gewoon bij een apotheek in heel korte tijd voorhanden is.

http://gezondheid.blog.nl/algemeen/2012/06/01/onnodige-verspilling-in-de-thuiszorg

Daarnaast irriteer ik me mateloos aan bonussen en aanbestedingen. Een compliment in de vorm van geld (pluim) is iets heel anders in mijn ogen dan jaarsalarissen bij vertrek bij nalatig of onder de maat functioneren.

En, ik zie het zelfde als bij ons bij de overheid. Europese aanbestedingen en regeltjes waaraan de sector zich wil houden, omdat het zo is opgelegd.

voorbeeld 1 : wij zijn bezig met bring your own device en stellen de medewerkers graag een budget beschikbaar waarmee ze een eigen device (laptop/smartphone) kunnen kopen; laptop van 300 euro is prima . Maar nee hoor, de oveheid heeft een Europese aanbesteding waarbij - pak 'm beet - 25.000 laptop a 1400 euro moeten worden afgenomen. Klinklare geldverspilling. En deze voorbeelden zullen er ook in de zorg zijn met aanbestedingen e.d.

voorbeeld 2 : als ik 2 dagen naar Den Haag ga reizen, mag ik officieel geen OV-jaarkaart meer, maar moet ik een NS Business Card. Bij 3 dagen reizen naar Den Haag mag ik de OV-jaarkaart houden. Maar 2 dagen reizen op de NS Business Card is op jaarbasis duurder dan een OV-jaarkaart vanaf mijn woonplaats. Maar ja, regeltjes zijn regeltjes. Waar is het gezonde verstand gebleven ?

Politiek kan er nog zoveel bedacht worden, maar zolang de managementlagen zo blijven zoals het nu is, blijft zorg duur en wordt de verkeerde oplossing voor het daadwerkelijke probleem gezocht.

Net zoals die directeur van een zorginstelling die zichzelf een renteloze hypotheek aanbood van de subsidie van de instelling. Bah!
  • Die excessen moeten zo snel mogelijk geschrapt worden.. 1400 euro voor een laptop is toch absurd!

Net als die bonussen.. Soms verdiend, vaak volledig overdreven...
  • Wow, ik ben het met jullie eens. Ook fijn :Y
    Als ik mijn bedrijf (je) zo zou runnen als de beschreven instanties was ik al lang failliet.

Maar nee, de overheid komt gewoon ff nog meer geld halen bij ons...........
    Beleidsvoering van lek me vestje :+
  • ICT bij de Nederlandse overheid gaat echt werkelijk nergens over.

Denk maar aan het uitlekken van de miljoenennota, omdat de dienst Informatie van de overheid dat had uitbesteed. Notabene een stagiar van een (waarschijnlijk falende) start-up van een van de old-boys network "vergeet" dat internet pagina's toegankelijk zijn???
    Misschien was het bewust gelekt, maar ik geloof in onkunde: En als de dienst informatie nog niet eens zelf kan zorgen voor digitale distributie van de miljoenen-nota op het moment dat dat moet, en niet daarvoor, en die moet uitbesteden, waarom bestaat die dan nog?

Effi
  • Tja, ik moet heel eerlijk zeggen, de geluiden die ik nu hoor, lijken wel op het oude Paars van Kok te lijken.

Zou het dan toch?
  • D!landro said:

Leenstelsel is prima, maar dan niet vergelijkbaar met lenen van de overheid hoe het nu is. Vier jaar maximaal lenen en het geld op een spaarrekening zetten loont nu. Dat hoeft
  • Nou was is ook niet volledig tegen een langstudeerboete hoor. Iedereen richte zijn pijlen op de schrijnende gevallen die ernstig tekort gedaan zouden worden door deze maatregel. En die gevallen moeten uiteraard ontzien worden. Maar ik vind wel dat je studenten wat meer mag "stimuleren"om de studie binnen een bepaalde tijd af te ronden. Ik heb zat gevallen gezien van mensen die een studie van 4 jaar in 6 jaar doen, gewoon omdat het kan en ze dan meer tijd hebben om te feesten. Als je dat wilt doen prima, maar moet dat voor een groot deel op kosten van de staat? Lijkt mij niet.
  • @ Robert: Dat is zeker zo. Echter, dit gaat om de spelregels veranderen terwijl je al begonnen bent. Als ik van te voren had geweten dan had ik niet zo veel gewerkt en een mooi bedrijfje opgezet naast mijn studie. In mijn geval wordt extra inzet nu (in de vorm van ondernemersschap) keihard afgestraft.

Hopelijk gaat het niet door, dan scheelt mij dat 3000 euro...
  • Nou Dieds, je wordt bedankt! Door dat ondernemertje spelen van je kan ik nu extra belasting op mijn verzekeringen betalen :+

Mwah, ik lig er niet wakker van. Het is allemaal een vestzak-broekzak verhaal. Maar ik ben er wel blij om dat de studenten er nu niet de dupe van zijn. Als zou het invoeren van een langstudeerboete (light) voor nieuwe situatie volgens mij nog steeds een goede prikkel zijn om bepaalde opleidingen net ff wat sneller te doorlopen.
  • Och .... liever een paar procentjes meer assurantiebelasting dan een 5% bijtelling op mijn lease-auto die ik alleen zakelijk rijdt. Praat ik toch over tientjes werk ipv honderden euro's dat ik het schip in ga. Geeft me gelijk weer een reden om eens kritisch te kijken naar alle verzekeringen die we hebben afgesloten.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion