Het grote 'welke-gear-heb-ik-nodig'-topic
  • ....wat advies.

Huidige situatie:
    DJR 400 Rotary Mixert
    2 x Denon s 3000
    1 x Denon s 1200
    EFX 500
    high/low pass equipment per cd speler

Wens:
    Geen cd's meer branden, bij nieuwe nummers meteen de boel aan kunnen slingeren en de plaatjes kunnen draaien. Ik erger me aan het uitzoekwerk en het daarna moeten branden van een dubbele schijf incl tracklist. Is wat mij betreft wel leuk geweest nu.
    Tevens zou ik wat meer willen kunnen combineren met verschillende layers zoals ableton en evt Maschine (gepland aan te kopen), heb veel spelespul staan aan half afgemaakte tracks, en een hoop samples welke ik wat sneller en makkelijker zou willen combineren in een liveset. Tevens de app Touchable via de IPAD welke prima kan fungeren als Ableton Live Trigger.

De nood om de cd spelers te behouden is er niet, ik laat er wsch wel 1 staan ivm mijn huidige collectie CD's. De Mixer is wel gewenst te blijven, zou graag van dit beest gebruik blijven maken.

Even ongeacht wat ik zelf al heb zitten googelen, wat zou jij me aanraden aan hardware en software uitbreiding aan (digitaal) draaimiddel?
    (laptop heb ik reeds op het oog, deze mag als uitgangspunt fungeren voor het digitale stuk :) )
  • Geluidskaart met live of traktor.
  • Ja.
    Traktor heeft alleen wat verschillende versies, en upgrade mogelijkheden.
    zie http://www.native-instruments.com/#/en/products/dj/traktor-duo-2/?page=1990

Ik denk dat je dan toch uiteindelijk bij Traktor (Scratch) Duo (of Pro 2) uitkomt.
    Pro want meer decks.
    Scratch heb je op zich niet nodig, da's puur voor tijdcode. En da's echt ouderwets :+
    Ik zou er een X1 controller bijnemen, of iets dergelijks.
    Hier is een lijst van controllers http://traktorbible.com/freaks/controllerinfos.aspx?sort=m
  • Traktor is zeker handig. Lekker spelen met loopjes. Timecode kan, is geen must, is wel meer fun. En als je dan toch aan het kopen bent kun je beter gaan voor 2x een X1. Of wellicht even wachten op de nieuwe controller.

De Maschine bied ook het nodige aan mappings, amar ik heb nog geen ideale gevonden. Daarentegen ben ik ook te laks om er zelf 1 te maken :)
  • Is niet echt [HiFi] dit trouwens he? Ik laat 'm voor nu even staan. (druk)
  • Ok dank voor de tips!

De change wordt dan wsch:

2x X1 (of en NI K2, maar daar heb ik me nog niet voldoende in verdiept of dat wat is)
    Audio 10
    Traktor Pro Duo 2
    Maschine
    Laptop (obv windhoos want vooral voor thuisgebruik)

Iemand nog een aanrader voor een oke leppie?
  • Als het er even afkan, 13 inch MacBook? Een knappe laptop een daarmee zit het voorlopig wel even snor :Y
  • op basis van Windhoos.
    Wordt dus geen mac, en waarom zou je het dubbele uitgeven voor je hardware, als je software ook op Luktnix of Windhoos draait.

Echt, iemand geef me een Mac kado en ik word vast heel erg blij,
    maar als blijkt dat het uit een budget komt, dan had ik echt liever het geld gehad ;)

Jaren geleden was het zo dat je voor audio/grafische en andere shit gewoon een Apple nodig had, die tijden zijn lang voorbij.
    Je start je OS op, je klikt je programma aan, en ze zijn identiek. Alhoewel Mac nog steeds een betere kernel-timing heeft. Maar dat kost je dan dus het dubbele.
  • Neem aub geen windhoos bak, zeker niet als je Traktor en Maschine gaat draaien. Klaar. Dat loopt gewoon niet op een Win7 omgeving (google anders even, zegt genoeg). Bespaar jezelf een hoop ellende en neem een macbook. Hoeft echt niet de dikste te zijn, maar alles beter dan een instabiele omgeving waar je eerst 3 maanden aan het customizen bent eer alles degelijk, zonder lag, draait.

Als je dan toch aan het uitgeven bent, waarom dan uiteindelijk besparen op een degelijke laptop? Zeker met deze setup moet je toch al in een duurdere range gaan kijken. Geef dan wat extra donnies uit, op het totaal plaatje zal het uiteindelijk toch niet uitmaken. Desnoods een tweedehands Macbook ;)
  • I approve this message :Y
  • Ik moet eerlijk zeggen dat ik onder XP en Vista nooit problemen heb gehad met Traktor.
  • Nee, maar die Traktor versie is wss ook niet zo zwaar als Traktor Pro 2 icm Maschine. Maatje van me draait Traktor Duo 1 op een Vista machine, niks als ellende. Dan doet ie nog niet eens gek :)
  • Maar even terug naar Windhoos, XP of Win7 met een i5 / 4 GB Ram zou de klus niet klaren denk je?
    Is processorkracht icm RAM de key tot goede performance of is het het OS was het verschil maakt?
  • ja, nu kan ik ook meepraten.

sinds ik op een macbook werk met traktor zijn de trubbels over!
    maatje van me werkt ook met een win notebook, drama
  • Het is het OS wat de problemen veroorzaakt. Processor en ram die je noemt zijn ruim voldoende.
  • Dan wordt het nog even doorsparen. Kleine 1300 ex er bij optellen, ik had voor de laptop circa 700 gerekend.:N
  • Een alternatief is een 2e hands MB. Ik draai TSP2 en Maschine in sync op een MB 13" uit 2008, en dat gaat an sich nog prima. Niets aan getweaked om performance te pimpen. Pak dan een MBP uit 2010 ofzo? Scheelt in de knaken en in Windows ergernissen ;)
  • http://store.apple.com/nl/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro

13-inch: 2,4 GHz
    2,4-GHz dual-core Intel Core i5
    4 GB, 1333 MHz
    500 GB, 5400 rpm1
    Intel HD Graphics 3000
    Ingebouwde batterij (7 uur)2

€ 965 ex BTW

Volstaat prima? Of wil je perse een 15"?
  • Prijs ex BTW noemen, lijkt opeens cheap! :9

Zou een air eigenlijk niet voldoende zijn? Of ga je dan echt wat missen?
  • Sorry, niet goed gerekend.. Was laat.
    Het is € 965 ex BTW. :Y

Met de AIR zul je wel wat gaan missen, ik denk qua HD ruimte (SSD is maar klein, 64 GB vs 500 GB) en vooral qua aansluitingen. Met de MacBook Pro heb je namelijk ook nog FireWire 800 en Thunderbolt er standaard in.
  • Voor alle vragen over het kiezen van Gear.

:)
  • Ik hoef niet per se een 15", 13" volstaat ook wel denk ik.

4 gig is voldoende?
  • Ik zou een tweedehands macbook scoren. Die heb je wel voor 6-700 euro voor een early 2009 of mid 2008! 8 gig erinfrotten (kingston, goedkoop en goed) en kleine SSD erin voor alleen OS en losse USB disk.

Mijn 2008 Macbook (pro) is sneller dan mijn nieuwe macbook pro i5 processor..
  • Ook een top alternatief :Y

Linksom of rechtsom zal je toch bij een Macbook aankomen. Dat zullen (de meeste) wel beamen hier op het board.. :)
  • Dat is wel raar, dat je '08 sneller is dan de nieuwe...
    Ligt dat misschien aan de versie OS X die je erop draait?

Ik verbaas me over de bereidheid van jullie allen om Apple als computer-god aan te roepen, terwijl je op een computer met Windows 7 met wat tweaking dezelfde resultaten kan krijgen, voor de helft van de prijs.

Met de Adobe Creative Suite was het lange tijd zo (vroeger) dat je dat moest draaien op een Apple, maar tegenwoordig zet je gewoon je computer aan, je klikt op het Indesign icoontje, en je hebt exact dezelfde functionaliteit. Met een luxe NVidia kaart heb je allemaal leuke versnellingen voor bijv. Photoshop en Autocad 3D, wat je op een Mac niet hebt.
    Voor de helft van de prijs.

Ik werk de hele tijd met macs tegenwoordig, en vind de Finder onhandig werken, als je veel bestanden heen en weer moet kopieren.
    Uitstekende machines voor eind-gebruikers, maar een custom Traktor set-up m
  • ToroZ said:
    Dat is wel raar, dat je '08 sneller is dan de nieuwe...
    Ligt dat misschien aan de versie OS X die je erop draait?

Nee, ligt aan die SSD die erinzit ;)

Ik verbaas me over de bereidheid van jullie allen om Apple als computer-god aan te roepen, terwijl je op een computer met Windows 7 met wat tweaking dezelfde resultaten kan krijgen, voor de helft van de prijs.

OSX works out of the box en windows moet je tweaken zoals je zelf aangeeft. En de helft van de prijs? Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als je kijkt naar de kwaliteit van de hardware (toetsenbord, cases, enz) dan mag je best wel een laptop uitzoeken die niet in het 400 euro segment zit.
    Wij gebruiken Toshiba's op de zaak (van een eurootje of 850,- ex de btw) en dat vind ik nog steeds niet dezelfde kwaliteit als mijn Macbook.

Traktor 2 werkt hier ook gewoon prima zonder te veel latency te gebruiken.
    Is Maschine zo moeilijk dan?

Die laatste vraag kan ik ook niet voor je beantwoorden. :NN
  • Is er iemand hier die weet of Traktor Scratch aan de praat gekregen kan worden op een Xone 2D? Ik zit te twijfelen tussen een 1D + Audio 4 of een Xone 2D.

Wil het liefst de meest simpele oplossing! Ben kabels ed helemaal zat!
  • Je bedoelt Traktor Pro neem ik aan??
    Scratch is met tijdcode iirc.

zie http://www.native-instruments.com/forum/showthread.php?t=143138
  • Afgezien van de grote jogwheel om mee te scrollen vond ik de Xone 1D eigenlijk helemaal niet zo praktisch voor Traktor.
  • S4 = 1 kabel :)
  • Ik hou 't lekker analoog ;) Jullie kunnen me allemaal de kloten kussen :D
    Heerlijke interface, en platenhoezen +)
  • jeroen-1234 said:
    Afgezien van de grote jogwheel om mee te scrollen vond ik de Xone 1D eigenlijk helemaal niet zo praktisch voor Traktor.

Wat vond je niet prettig dan? Ik heb met de 2D niet echt problemen. Maar ik gebruik hem dan ook op een vrij simpele manier en met maar 3 decks..
  • ToroZ said:
    Ik hou 't lekker analoog ;) Jullie kunnen me allemaal de kloten kussen :D
    Heerlijke interface, en platenhoezen +)

Gelijk heb je ;)
  • jeroen-1234 said:
    Afgezien van de grote jogwheel om mee te scrollen vond ik de Xone 1D eigenlijk helemaal niet zo praktisch voor Traktor.

Wat vond je er niet fijn aan dan?

ToroZ said:
    Je bedoelt Traktor Pro neem ik aan??
    Scratch is met tijdcode iirc.

zie http://www.native-instruments.com/forum/showthread.php?t=143138

Thanks! Even kijken of ik dus TSP 1.2.4 of 1.2.1 ergens kan vinden :Y
  • Voor de effecten wil ik click rotary encoders. Voor de loops ook. Er zitten er vijf op, en je zou er minimaal 6 moeten hebben (of 10 als je beide fx units wilt gebruiken). Overigens is de vijfde rotary encoder boven de jogwheel ideaal om mee door je folder lijsten te scrollen en deze te openen/sluiten.

De bovenste rij drukknopjes zit te dicht tegen de faders aan.

Deze XOne controller is mijns inziens praktischer voor Traktor: http://www.allen-heath.com/uk/Products/pages/ProductDetails.aspx?catId=XoneSeries&ProductId=XoneK2&SubCatId=
  • Jongens ik wil eigenlijk wel weer eens oldskool dj'en... het begon te jeuken toen ik laatst op beatport aan't browsen was. Ik wil digitaal gaan, want dat kost het minste tijd aan branden etc en is qua setup ook lekker compact. Ik ben nog net van het vinyl tijdperk en hecht dus geen waarde aan sync en de wereld aan loops en weet ik wat. De meest logische keus lijkt me dan de NI S2. Komt met Traktor, goede kwaliteit gegarandeerd, werkt.

Nu de hamvraag, zijn er nog alternatieven? Is er bijvoorbeeld een serato itch alternatief dat in de buurt komt? Native Instruments spreekt me aan omdat de vst's die ik ervan heb heerlijk werken, en omdat ik traktor v1.06 beta of iets dergelijks al goed vond ;) Ik wil me alleen niet blindstaren op NI dus vandaar mijn vraag...
  • Ik zal vast niet de enige zijn die het denkt: SL's + Traktor? Misschien heb je nog wel wat gear staan?
    Misschien niet helemaal zo compact als dat je het wilt, maar omdat je uit het vinyl tijdperk komt en geen waarde hecht aan sync en loops .......

Heb nog nooit aan de knoppen van een S2/4 gedraaid. Geen idee hoe dat is. Toen wel even kort gezien bij Ralf, denk dat het wel een leuk ding is! :Y
  • Ja heb ik wel, maar de mixer die ik heb is niet meer helemaal goed en dan moet ik hem laten repareren (wordt heel duur) of een nieuwe kopen. Dan is jouw oplossing ineens vrij prijzig. Anders had ik het wel overwogen. Gemak en compact prevaleert in deze toch boven nostalgie ;)
  • Traktor S2/S4 is gewoon erg leuk spul! En een leuke oplossing. Alleen wel beperkt als je, net als mij, vinyl/cdj minded bent. Maar qua software zou ik het bij NI houden, Serato en goedkope alternatieven zijn toch minder imo. Mede door de beperkte functionaliteit. NI heeft leuke updates en blijft innoveren.
  • Kwa draaien komt Serato Itch wat mij betreft dichter bij oldschool draaien, aangezien de sync functie niet volledig autosync is zoals bij Traktor. De sync matcht alleen het BPM, je moet nog steeds goed instarten en gelijk leggen.
    Ik ben alleen wel waanzinnig fan van de S4. Het draaien wordt bijna net zo leuk als vinyl aangezien alles redelijk intu
  • Tigereye said:
    Ja heb ik wel, maar de mixer die ik heb is niet meer helemaal goed en dan moet ik hem laten repareren (wordt heel duur) of een nieuwe kopen. Dan is jouw oplossing ineens vrij prijzig. Anders had ik het wel overwogen. Gemak en compact prevaleert in deze toch boven nostalgie ;)

Dan wordt het inderdaad vrij prijzig.. Of misschien wil je mijn Urei mixer (1601S) overnemen? Zacht prijsje uiteraard.
  • [QUOTE=Les;160250]Kwa draaien komt Serato Itch wat mij betreft dichter bij oldschool draaien, aangezien de sync functie niet volledig autosync is zoals bij Traktor. De sync matcht alleen het BPM, je moet nog steeds goed instarten en gelijk leggen.
    Ik ben alleen wel waanzinnig fan van de S4. Het draaien wordt bijna net zo leuk als vinyl aangezien alles redelijk intu
  • Nope, als je zelf BPM gelijk trekt hoeft dat niet. Doe ik ook niet. Alleen even snel analyseren. Als je wilt loopen etc, dan is het wel handig.
  • Qua Oldskool DJing ben ik met met Les eens, Serato is dan hetgeen wat het dichtsbij komt; kijk hier eens naar; Software kun je altijd zelf kiezen he:

http://www.dj2dj.nl/blog/reloop-terminal-mix-4-dj2dj-review-2/

Mijn eigen review en echt wat een beest van een controller!!
  • Qaptain Quark said:
    Nope, als je zelf BPM gelijk trekt hoeft dat niet. Doe ik ook niet. Alleen even snel analyseren. Als je wilt loopen etc, dan is het wel handig.

Dit, effecten en loopen maakt het wel handiger als je beatgrid goed zitten.
    Mijn ervaring is, als je een goed analyse range instelt voor het opstellen van het beatgrid, bijvoorbeeld van 120 bpm tot 140 bpm, de beatgrids 99% van de tijd goed meeloopt.
  • D@VE! said:
    Qua Oldskool DJing ben ik met met Les eens, Serato is dan hetgeen wat het dichtsbij komt; kijk hier eens naar; Software kun je altijd zelf kiezen he:

http://www.dj2dj.nl/blog/reloop-terminal-mix-4-dj2dj-review-2/

Mijn eigen review en echt wat een beest van een controller!!

Beetje jammer dat die pitchcontrollers aan de verkeerde kant zitten...

Als ik straks een keer uit het gips ben (8 weken and counting...) dan ga ik eens kijken.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion