Espresso & zo
  • Daar is ze dan.... een heuse Pavoni!

Ik zat al langer naar zo'n model te kijken, maar zat toch te twijfelen of ik niet een halfautomaat wilde hebben. Ik heb vandaag toch maar de knoop doorgehakt en ben naar Kookpunt gereden te Rotterdam en heb daar gekeken en gevoeld en geproeft! De oude was stuk, dus ik was niet van plan om zonder een Machine huiswaarts te keren.. Nou,..dat is gelukt kan ik je vertellen!

Pics :

image

image

Hier zit verder helemaal niks bijzonders in, het enige wat het heeft is een boiler en een thermostaat die het water opwarmt en op druk brengt in de boiler. Je laat het overtollige druk even weg zodra hij warm is. Pakt je koffie, stampt het goed aan en vervolgens haal je de hendel omhoog en druk je deze met gepaste kracht naar beneden net zolang totdat je je gewenste hoeveelheid koffie hebt.

Hele fijne winkel dat Kookpunt. Werd goed geholpen, mensen met (veel) verstand van de machines en heb er 3 blikken koffie bijgekregen
  • Wauw! Ziet er goed uit zeg! Ik zou bijna in de auto stappen om een kopje te komen halen :)

Wel redelijk oldskool, die hendel! Lijkt me erg gaaf om op die manier een bakkie pleur in te tappen!
  • Mooi spul hoor! Zeker voor koffieliefhebbers!
  • Mooi hoor !
  • Erg mooi apparaat zeg! Heb je wel veel poetswerk aan :P. Mooi!
  • Robert said:
    Wauw! Ziet er goed uit zeg! Ik zou bijna in de auto stappen om een kopje te komen halen :)

Wel redelijk oldskool, die hendel! Lijkt me erg gaaf om op die manier een bakkie pleur in te tappen!

Oldskool, ja.. meer puur denk ik. :Y

Qaptain Quark said:
    Mooi spul hoor! Zeker voor koffieliefhebbers!

Ik ben er dan ook heel erg blij mee! (Y)

D@VE! said:
    Mooi hoor !

Yep!

Tom said:
    Erg mooi apparaat zeg! Heb je wel veel poetswerk aan :P. Mooi!

Ja.. dat poetsen is wel naadje soms ja, maar goed, dat hoort er dan maar bij. :9
  • Zooo, mooi apparaat hoor. Staat ook mooi in de keuken.
  • [yt]36I3GhEfv6Q[/yt]
  • Zeau, die jongen houdt van koffie zetten :')
  • i.i.g. genoeg om het te willen drinken :P
  • Zou je dat echt proeven, als je met je vingers aan de koffie komt? :+
    Wel mooi om te zien, en het lijkt erop dat je spierballen moet hebben om koffie te zetten! :P
  • Die Menno wordt nog eens een echte atleet! :+
  • Koffie atleet. Moest een olympische sport worden!
  • En dan allemaal strak van de cafe
  • Leuk om zo eens te zien !
  • Mooi apparaat Menno! Ben benieuwd wat de bevindingen zijn, leuk om zo met de koffie bezig te zijn. Cheers!
  • Idd mooi apparaat!

Toch eens anders dan de dolce gusto van m'n ouders hehe
  • Dj_Bware said:
    Mooi apparaat Menno! Ben benieuwd wat de bevindingen zijn, leuk om zo met de koffie bezig te zijn. Cheers!

Ik kan je meer vertellen over een maand denk ik. Het is nog vrij lastig om er steeds hetzelfde kopje koffie uit te krijgen :Y
    Maar wel leuk om te doen! (Y)
  • Skills my friend! Muhahaha
  • Visite mag voortaan zijn eigen koffie zetten... Skill'zen ze het maar uit! SUCCES! :D
  • Wow, 10 minuten doen over 1 bakkie :)
  • Neee... dat kan sneller. De uitleg kost 10 minuten :Y
  • Dan ga je nog heel wat visite over de vloer krijgen. Allemaal hun eigen bakkie proberen te zetten ...
  • Het kan aan mij liggen, maar ik vind 2 sipjes koffie in m'n espresso echt wat te weinig. En volgens mij doet deze meneer er toch best heel wat koffie in.
    Z'n porta-dinges lijkt ook redelijk diep... Dan mag er toch wel iets meer water door de koffie lopen, of ben ik nu hoerig? {:*
  • 2 sipjes = espresso. Anders heb je een Doppio en gebruik je het filter om 2 kopjes te zetten.
    1 espresso = 30 ml

(Y)
  • Als ik naar dat filmpje kijk, kan je mij niet wijsmaken dat hij 30 ml pleuah in dat bakkie krijgt ;)
    Maar als ik om de hoek van kantoor een bakkie bestel, doe ik wel altijd gelijk een dubbele.
    Perfecte smaak, nice crema, maar zeker meer dan 4 sipjes. wsl. 6-7.
    Morgen maar weer eens proberen ^^
  • ..doe jij dat maar ja. Hij gebruikt overigens niet een echt espressokopje zo te zien..

Sommige dingen moet je niet overanalyzen, dat bederft plezier van anderen. ;)
  • Tja, ik zie wat ik zie... Volgens jou is dat weer niet een echt espresso-kopje (wat de fok is het dan wel? :P )

Het gaat om de smaak uiteindelijk.

Mijn pa die haalt al tijden de koffie van Brandmeesters in Haarlem, en bij hem thuis smaakt 'ie prima, maar we gingen daar een keer koffie drinken, en
    BAH
    SMERIG
    BITTER

Zal wel aan de barista hebben gelegen dan ;)
  • Zoooooooooooooooooooooooooo.........................
  • Nu eerst een .....
  • Bavariaaaaaaaaaaaa :+
  • Even een schopje. Wij hebben op kantoor sinds gisteren een Philips Saeco XSmall HD8743. Volautomatisch dus inclusief bonenmaler. Prima ding voor een re-de-lijke kop espresso.
    http://img3.koffiediscounter.nl/getimage/b037434b-8e32-4a64-ada1-5b3d38a96855.jpg

Nu zitten we met toch zo'n 5 mensen op kantoor en dat betekent minstens 20 koppen koffie per dag. Heeft iemand tips voor een lekkere boon die ook toegankelijk en niet te duur is? Of wordt het echt een kwestie van proberen?
  • Proberen ja. Geen enkele smaak is gelijk.
    Moet wel zeggen dat illy het altijd doet, maar die is duur.
    Wij hebben in de winkel ook een goede gemiddelde van piazza doro dolce. maar ik vind deze ook duur.

Bij de hema heb je ook boontjes, het is maar net wat je jezelf aanwent. Ik ken echt mensen die senseo een prima tas koffie vinden....
  • Ja. Kwestie van proberen. En hoe beter je boon. Hoe beter je espresso. Ook met een gemiddelde machine.

Dus testen maar! Little verkoopt ook koffiebonen! En die zijn best prima. ;)
  • Jij kan tch ook bij de Sligro of Macro grootverpakkingen halen? Als je de goede boon gevonden hebt, scheelt dat behoorlijk in de kosten!
  • Ik zou dan eerst bij de koffiecentrale een aantal proefsetjes kopen. Allemaal kleine zakjes en als je dan weet welke lekker is bestel je een pallet
  • Die nieuwe Earth bonen van Mocca D'Or hoor ik nogal semi-lyrische verhalen over..

[als we het over 'grootverpakkingen' hebben ;)]
  • Ik heb nu een pakje Kimbo in de maler:

http://www.koffietheeplaza.nl/kimbo-superior-blend.html?gclid=CLDFuc-IsL4CFccSwwodfRsANQ

Gekocht op aanraden van de pizzabakker waar ik een paar maanden terug een workshop heb gehad. Bevalt goed!
  • Die zijn net zo duur ongeveer trouwens, ik bestel eens een zakje denk ik.
    Lekker bakkie dus.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion