[Oproep] Foto's bewerken
  • Zoals jullie allen weten ben ik al een flinke tijd bezig met mijn webwinkel.
    Boeltje is nu werkend en loopt een heel klein beetje.

Foto's is mijn grote zorgenkindje.
    Ten eerste lukt het me niet om ze te maken zonder ze te moeten nabewerken wat ik eigenlijk toch nog eens hoop te kunnen (en dan hoeft het nog niet eens op en top goed te zijn)

Daarna laat ik ze altijd nabewerken door een meisje uit Rusland omdat dit dan per foto 2 dollar kost. In het begin dacht ik dat ik daarmee alle ellende opgelost zou hebben maar als ik de snelheid van nieuwe artikelen bij wil houden met nabewerking kost het me een vermogen (vooral omdat je eigenlijk meerder foto's per artikel wil maken en laten zien).

Mijn vraag:

Weet er iemand een goede cursus/uitleg op het internet te staan om foto's vrij te maken van de achtergrond? Ik zou er ook best een echte cursus voor willen doen...........

Tot die tijd overweeg ik toch om de onbewerkte foto's op het net te plaatsen en gewoon eens te kijken of dit de verkoop drukt, ergens is het natuurlijk prachtig om het net zo mooi aan te willen pakken als de grote jongens zoals H&M of Esprit maar het draait om de verkoop natuurlijk.

Meningen of andere ideeen zijn meer dan welkom trouwens.
  • Ralf, jij overwoog toch een tijdje geleden zo'n Do-it-yourself mini studio voor het maken van webwinkel foto's? Heb je die toen nog gekocht? Ik zie dat soort setjes ook steeds vaker in de fotowinkels hier in Haarlem. Wellicht is het een idee om eens een fotowinkel binnen te stappen. Een goed belichte foto op een witte achtergrond heeft helemaal geen nabewerking meer nodig. Je zou kunnen beginnen met de schoenen en als je de techniek door hebt een wit scherm (lees statief voor fotodoek en wit fotodoek) kunnen kopen in combinatie met een extra flitser voor alle model-foto's van kleding.

Stel dat zo'n setje met een mooie sterke lamp iets van 250 euro kost, dan heb je de kosten (ten opzichte van de Russische dame) al bij 150 artikelen er weer uit.
  • Met Jeroen eens, Er zijn naast DIY setjes ook zat setjes speciaal voor dit soort doeleinden...
  • Aleeeee, ik heb al het een en ander aangschaft maar dan nog valt het niet mee.

Heb 2 van die lampen met zo'n doek ervoor (softbox geloof ik) en ook 2 statieven met een wit doek op rol.

Flits mis ik nog, zou ik dan geholpen zijn?

Edit: de flits op mijn nikon is geen succes :N
  • Nee, je zal een wat krachtigere flits nodig hebben dan de pop-up flitser van je camera denk ik, in combinatie met een goede opstelling van je softboxen. Misschien dat een workshop modelfotografie iets voor je is. Als het goed is leer je dan ook omgaan met hoe je licht moet instellen. En anders kan je het altijd nog gebruiken om lekkere wijven te gaan fotograferen ;).
  • Woehahaha, dat is pas een tip!

Als ik de flitser van mijn nikon gebruik krijg ik altijd zo'n rare schaduw net langs het lijf, zit ook op deze foto's: http://www.designbyhumans.com/

Zie de rechterkant, langs de arm van die kerels
  • Klopt, er wordt alleen frontaal geflitst, dus alles achter het lichaam ontvangt geen licht en levert dus een schaduw op. Dit kan je bijvoorbeeld oplossen door een extra flitser bij te plaatsen aan de achterzijde, of een flitser in combinatie met extra lampen die het deel belichten dat onderbelicht raakt. Een goede flitsfoto is een studie op zich, en het snelst leer je zoiets op een workshop of in een gezelschap waarin je ervaringen kunt uitwisselen. Ik heb zelf nog nooit studiofotografie gedaan, dus ik ben hierin niet echt een hulp.
  • Ik heb hulp ingeroepen tegen betaling :)
    Hopelijk is het de moeite...............

Maar als de foto's minder zijn zoals op deze site:

http://www.designbyhumans.com/

Is er dan iemand die dan wegklikt?
    Ik vraag het me nog een keer af of het wel zo perfect moet zijn...............
  • Perfect niet denk ik. Designbyhumans is naar mijn idee netjes genoeg. T
  • Ik weet het niet hoor, van de ene kant wil ik een beetje professioneel overkomen aan de andere kant mag het ook weer niks kosten.

Dubbeltes en eerste rang verhaal dank ik........

zal me maar weer eens in wat flitswerk gaan verdiepen.
    Volgens mij scheelt dat al best veel.
  • Jawel, zo'n flitsset doet wonderen!! Begint ergens op te lijken met de fotografie technieken hier. Nu lijkt het me wel makkelijk om mijn D80 direct aan mijn macbook te hangen zodat ik de foto direct op de pc heb staan en kan beoordelen. Moet kunnen dacht ik maar ik heb geen idee waarmee, en als het kan heb ik zeker ook weer andere software nodig?
  • Camera Control Pro. Volgens google ook voor OSX. Kost wel een paar centen, maar er is zeker een trial van te downloaden.
  • Dus niet mogelijk met een usb kabeltje :(

Ik blijf aan de gang, bodemloze put is het met dat fotograferen.
  • Hahaha, ik was er ook al naar aan het zoeken geweest, maar volgens mij ben je er niet met alleen de software, ik meen mij te herinneren dat er ook een hardwarematig kastje tussen gefrommeld moet worden..

En een hobby mag geld kosten he Ralf ;)
  • Niet? Met Windows kan dat wel iig...met OSX geen ervaring dus :+.
  • Er was iets van open source software waarmee het ook kan. Weet alleen niet meer waar ik een linkje hiervan heb gezien.

Moet ergens op www.nikonwatch.com of op het zoom forum zijn geweest. Ik zal binnenkort nog eens een poging wagen. Eerst dit weekend ff klussen.
  • http://www.gimp.org/
    alternatief voor photoshop ;)
This discussion has been closed.
All Discussions

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion