Het 'wat eten we vandaag' topic
  • Ja, leuk.

Wij chicken tonight, makkelijk en toch lekker.
  • Om gelijk maar het goede voorbeeld te geven:

Ik ben het laatste jaar helemaal weg van stoofpotjes. Zodra ik de kans heb.... Het fijne er aan is dat je 's middags even een kwartiertje
  • Ziet er lekker uit, maar ik ben 's middags niet thuis, evenals de meidz, dus dat wordt lastig stoven. Wel jammer, want die potjes zijn zeker lekker!
  • Jij werkt ook weekenden tegenwoordig? Zware sector, dat SAP ;)
  • Ik krijg er honger van Dieds; binnenkort ook maar eens gaan proberen te maken :)
  • Oh, had ik al gezegd dat het echt PEOP-simpel is om te maken? :)

En mocht iemand het gaan maken, i.p.v. Brandy stop ik er Cognac in (gewoon een VS), is een stuk rijker van smaak!
  • Dat ziet er lekker uit.. gaat bij de verzameling stoofpotjes.

De meest simpele :

Stoofvlees (reepjes)
    Ui (in ringen)
    Wortels
    Paprika
    Champignons
    Witte boterham insmeren met stroop, andere kant met mosterd!
    doperwten (velderwten)

Snij vlees, braad aan, leg apart
    Snij champi's en ui en bak deze
    Gooi paprika erbij en de wortel totdat deze goed warm zijn.
    Daarna op gevoel plemp water erbij
    Vlees erin

uurtje / anderhalf stoven, daarna boterham erin met voldoende stroop en mosterd
    Na half uurtje ff goed roeren en dan doperwten erin!
    nog half uurtje

serveren met rijst / aardappelen

smakelijk :9
  • Oe! Ben heel benieuwd hoe die smaakt!

Is de boterham trouwens om te binden?
  • Ja, boterham is om te binden ja. :Y
  • ontbijtkoek is ook erg lekker om te binden ^^
  • Ga 'm vanavond maken, Menno :Y
  • Ik ben benieuwd wat je ervan vindt! :Y
  • Het staat te pruttelen! :Y
  • Smakelijk!
  • Klinkt goed al dat stoven, ik ga dit weekend ook maar weer eens een stoofpot maken!

Ik had zondag nog wat spullen over,dus even wat in de oven gefrutseld. Was lekkah!

(baksoda is bij chinese toko's te koop, althans hier in Den Haag in chinatown. Ook wel te vervangen voor wat andere middelen)

image
    Ingredi
  • Mjammie! :p
  • Menno said:
    Smakelijk!

Dat is gelukt! (Y)
  • Ja? hoe vond u hem? :)
  • Vond de doperwtjes verrassend lekker! Ook de het zoete van de stroop en pittige van de mosterd kon je nog ergens plaatsen :Y

Moet zeggen dat ik meer fan ben van de wat wildere potjes (zoals het geposte recept), maar deze blijft zeker in de boeken staan. Misschien nog een beetje tweaken, maar nu al erg gezond met veel groente! En idd, aardappelen erbij en klaar :)
  • Zo..

Stoofvlees staat op (lekker doorregen runderlappen goed dichtschroeien (doe het z
  • Speklappen uitgebakken en een nacht marineren in de ketjapsaus (indonesiche Kaki Tiga, sambal badjak extra heet,flinke draai zwarte peper en beetje worchestsjirrrrsaus) Dit gaat maandag door de bami heen

Dat moet ik proberen! :9
  • Aanrader! Als je ze hebt uitgebakken even laten afkoelen en met een scherp mes even in reepjes snijden. Trekt de saus er ook lekker in. Scheutje zoute ketjap kan ook geen kwaad, en heb er ook nog een scheutje gembersiroop bij gedaan.

Ow en trouwens, ik ga zo eens proberen zalm (warm) te roken op de bbq, ben benieuwd naar de uitkomst.:Y
  • Roken is goed te doen op een Weber iig. Wat voor snippers gebruik je?
  • Heb een kogel bbq gebruikt, ging eigenlijk best oke. Eerst een berg briketten gestookt, opgestapeld aan 1 helft en de zalm aan de andere "koude" kant op allu folie. (zalm op een dikke plak rauwe aardappel gelegd, tip van een chef van vroeg
  • Rooktips?

Haal een bracket waarbij je je briketten aan beide zijkanten kan leggen.
    Zet een bak water in het midden (kan je ook kruiden indoen, wel met water!)

Dan kan je nog kiezen om het rookhout/snippers IN je kolen te doen of OP je kolen.
    Bij het eerste is je rooksmaak subtieler. Wel beter als je langer als 3 uur wat op je BBQ legt..
  • Vandaag jou (ingevroren) stoofpotje weer gegeten, Menno. Het lijkt wel alsof de smaak deze keer sterker was omdat het ingevroren is geweest?

Net als met lasagna, die is de tweede dag ook altijd lekkerder.. 8)7
  • Mini-ergernisje en tevens recept:

Bij de Appie zijn regelmatig eet-rijpe avocados te koop. Per twee.
    Mooie hoeveelheid, drie is beter als je gulzig dipt/andere dingen van plan bent. (zoals een Mexicaanse Lasagne ^^^^ )

Maar waar de fuck in de supermarkt zijn dan de verse chili's als je ze nodig hebt????

In afwezigheid daarvan gebruik je dus sambal badjak (gebakken pepertjes, van Improba, want cheap, Conimex werkt ook, heet Sambal Badjak)
    voor een beetje basiskleur en spicyness, af te toppen met Tabasco/Dunn sauce, Thai Chili sauce, voor de hitte. Al naar gelang smaak.
    Kijk wel uit met die Thaise Szechuan peper, die is HEET.
    Voor de rest van de guacamole:
    Rood uitje, lente-uitje, of twee of meer van elk, naar gelang je het vindt kleuren en zo...
    Gewone ui werkt wel, maar is veel scherper, en blijft minder stevig.
    2 avocados tot pulp geplet. (voor in ieder geval 1 1/2 persoon) als het een voorgerecht is, leuk, gebruik je het als basis voor een Mexicaanse Lasagne, dan is het zeker niet genoeg.

Bij die eet-rijpe is de buitenkant mooi donker, en zijn ze een heel klein beetje in te drukken. Of zelfs bijna niet.
    Ik weet niet hoe het met avocados zit, maar met tomaten is het in ieder geval zo dat deze niet meer doorrijpen als je ze in de koelkast stopt. Als je ze dus los koopt, rijpen ze dan door in de koelkast???
    Geen idee. lolz.

1 limoen (minstens) uitgeperst. Let op dat je geen wondjes aan je handen/vingers hebt, dat doet zeer. Als je erg onzeker bent bewaar dan het sap apart.
    Limoen moet ook gewoon weer lekker rijp zijn.
    Net zoals je aan mandarijntjes kan voelen aan de buitenkant of ze sappig zijn, of vezelig, kan je dat met limoenen ook.
    Limoenen rotten wel echt veel sneller.

2-3 teentjes knoflook. Afhankelijk van grootte en smaak en sociale verplichtingen de volgende dag.
    Meh, fuck dat.
    Knoflook is gezond :D LET OP:
    Knoflook slaat de smaak van de avocado neer als je teveel gebruikt. Hmmmm.
    Enige wat nog nodig is is wat tomaat.
    Ik gebruik uit blik. In Nederland heb je zelden toegang tot rijpe tomaat, tenzij je ze zelf groeit en hun rijpingsproces documenteert of zo.
    Uit blik smaakt fantastisch en hoef je niet te pellen.
    Ik gebruik een scheutje uit blik.

MIX IT ALL UP.

Resum
  • Alles rijpt door in de koelkast ;) Hoe snel dit gaat hangt er vanaf hoe koud je koelkast is, wat de ideale bewaar temperatuur is. Daarbij hangt het er ook vanaf hoeveel er geventileerd wordt (ofwel: ethyleen gehalte in je koelkast, wat als rijphormoon werkt voor vruchten :))
  • D!landro said:
    Vandaag jou (ingevroren) stoofpotje weer gegeten, Menno. Het lijkt wel alsof de smaak deze keer sterker was omdat het ingevroren is geweest?

Net als met lasagna, die is de tweede dag ook altijd lekkerder.. 8)7

Ah... ligt het niet aan ons dus dat het de tweede keer 'lekkerder' is.
  • :+ :+

Goeie grap menno -:-
  • Shhhht! -O_
  • Wat eem heerlijk recept dit, wel even rekening houden met de verhoudingen als je met minder bent.
    Smakelijk alvast!:Y)

Pasta - Jamie Oliver: Killer Mac 'n' Cheese

Aantal personen: 8-10
    Bereidings tijd: 45 minuten
    Menugang: hoofdgerecht
    Kok: Jamie Oliver

Ingredi
  • klinkt goed.

Alhoewel mijn BBQ vandaag ook weer niet te versmaden was! :9
  • De killer Mac 'n' Cheese staat voor morgen op het program!

Vanavond eerst deze... Vrouwtje verrassen :)
    http://www.jamieoliver.com/recipes/lamb-recipes/spring-lamb-vegetable-platter-mint-sauce
  • Ik heb net gegeten, maar krijg er weer trek van :Y
  • D!landro said:
    De killer Mac 'n' Cheese staat voor morgen op program]

Lekkah!!! Nu 3 keer gemaakt, flinke hand mature cheddar is een tip :-) eetze alvast!
  • Visburger!

Flinke stukken witvis beetje paneren.
    Turks brood op de kop tikken.
    komkommer
    tomaat
    beetje sla eronder
    en een drupje ravigottesaus

Drink erbij :

verse aardbeien
    franse kwark
    magere yoghurt
    drupje roosvicee

blenderen, daarna 30 min in koelkast

smakelijk!
  • *dikke pof* voor dit topic, maar ik ga vandaag meatloaf maken op de BBQ!

Heb alle ingrediënten gehaald, maar ik vergeet het gehakt te kopen met mijn stomme hoofd :D
  • Is dat zo'n brok met kaas en shizzle aan de binnenkant?
  • Gister een dikke rib eye van 2 kilo in stukken gehakt en gemarineerd met balsamico azijn wat gedroogde kruiden en bruine suiker en knoflook en daarna op de q.

Meesterlijk :)
  • Nee, geen kaas erin Ralf : http://www.bbq-nl.com/2009/10/meatloaf.html

walla! ;)

Dat klinkt ook goed... krijg meteen trek.
  • Ik bedoel een fatty (zo heet het nou eenmaal, ik verzin het ook niet)

http://www.smokingpit.com/recipes/Hawaiian-BBQ-Pulled-Pork--fatty.htm

maar er kan echt vanalles in!
  • Bedankt! Nu weet ik niet wat ik ga maken straks...
  • Graag gedaan :)
  • Hahahahahhahahaha lul...

Anyway : Ik heb een meatloaf gebouwd.. de Weber staat nu aan..
  • Nu al? Ik heb net mijn ontbijt op!
  • Ik moet regelmatig eten, anders zakken mijn waardes zo hard :D
  • image

Hopla! Gaatie dan!
  • Gadver, wat een rotleven heb jij toch he
  • eindelijk eens iemand die dat ook inziet ja... :P

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion