Blas
  • of de
    Sfeer tijdens concerten en feesten/in clubs in Nederland

Ik citeer uit een interview met Daft Punk :

"We zeiden na afloop nog tegen elkaar, dat het Nederlandse publiek waarschijnlijk veel drugs ophad", vervolgt Guy-Manuel. "Als je het publiek in Parijs luidruchtig vindt klinken zou je eens naar een concert in Zuid-Amerika moeten gaan, daar gillen ze minstens twee keer zo hard."

Gaat dus over een optreden van Daft Punk in Nederland ...

De heren vonden de reactie van het Nederlandse publiek kennelijk maar zo zo.

Ik zie dat wel vaker eigenlijk: een publiek wat nooit echt goed los gaat, tenzij echt het spreekwoordelijke dak eraf gaat.
    En dat lukt maar heel weinig artiesten.
    Heeft 't Nederlands publiek dan zoals Guy-Manuel vermoed te veel dope op _O ??
    Of is het daar juist te nuchter voor ? ;)

Er wordt volgens mij echt veel minder drugs gebruikt dan 10 jaar geleden - in ieder geval wat verstandiger - maar als ik een avondje Techno ga doen dan zijn de aanwezige mensen die "iets" op hebben echt niet stiller dan de rest ... Integendeel vaak zelfs. :D

Maar toch komt het maar al te vaak voor dat pas aan het einde van een DJ-set mensen hun waardering laten horen...
    Vergelijk dat eens met deze clip zo v.a. 2:15 als u wilt en leg mij eens uit waarom dat Nederlandse publiek zo afstandelijk is ?
    Is dat dan toch die doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg cultuur of zo?
    Da's voor de DJ toch ook niet leuk dan om hier op te treden?
  • Dat gejoel tijdens een set is eigenlijk maar irritant :P Maar zo lang het niet boven de muziek uit komt interesseert het me niet.

DJ's are not rockstars is een bekende uitspraak en daar sluit ik me bij aan :)

EDIT: Ik was overigens helemaal nuchter tijdens het concert van Daft Punk en ik heb een top avond gehad :D
  • ToroZ said:
    of de
    Maar toch komt het maar al te vaak voor dat pas aan het einde van een DJ-set mensen hun waardering laten horen...
    Vergelijk dat eens met deze clip zo v.a. 2:15 als u wilt en leg mij eens uit waarom dat Nederlandse publiek zo afstandelijk is ?
    Is dat dan toch die doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg cultuur of zo?
    Da's voor de DJ toch ook niet leuk dan om hier op te treden?
    Ik heb niet het hele fimpje afgekeken, maar joelt men hier niet gewoon om stoer te doen voor de camera??

Edit: Sorry, iets te vroeg gestopt met kijken. Tja, dit ken ik ook wel van de feestjes waar ik vroeger kwam hoor. Als Michel de Heij bijvoorbeeld draaide. Maar hier heb ik wel zoiets van ... een beetje overkill.

En tja, misschien is het toch een bepaalde vorm van nuchterheid hier. Ik zie soms concerten waarbij de artiest
  • 1x een "gig" van Anthony Rother bijgewoont, en daar gingen mensen gillen en uit hun dak omdat die gehaktbal "I Love You" riep. Verder was er een extreme boutsfeer.

Maar ik merk het ook met draaien. Toen ik in 2000 begon was men nog niet zo verwend met MP3 en shit. Als ik nieuw spul draaide vonden mensen dat geweldig. Als je er tegenwoordig een whitelabel op knalt is het al oude troep. Mensen worden niet meer verrast en vermaakt. Daarnaast is er op elke straathoek tegenwoordig een feest.

Mensen zijn hier te verwend, en kijken niet meer uit naar een avondje stappen. Ik mag dan een broekie zijn vergeleken met sommigen, maar dat heb ik wel duidelijk ervaren na die 7,5 jaar praktijkervaring.

Alleen met het concert van Faithless heb ik een volle aAhoy 1,5 uur uit hun dak zien gaan, mega vet!
  • Het is een stukje nuchterheid (qua manier van denken) en 't feit dat veel mensen in hun eigen wereld zijn na veelvuldig drugsgebruik. Zo zie je, naarmate een avond vordert, dat veel volk echt in zichzelf gekeerd zijn en dat 't niet echt meer los gaat.

Zelf schroom ik niet om los te gaan, maar het verafgoden van DJ's (en andere artiesten) zal wel niet in onze cultuur zitten.. :)
  • Eigen wereld na drugsgebruik? Valt tegenwoordig wel mee toch? 10 jaar terug liep het allemaal ongeloofeloos uit de klauwen in Parkzicht / Vechtse banen / Energiehal enz,.. En nog ging iedereen uit zijn dak.

"Uit je dak gaan" is een begrip dat maar weinig housefeesten kennen volgens mij. Teveel Dj's en acts. Mensen krijgen de tijd niet om echt uit hun dak te gaan. Wat de ene DJ start, maakt de ander niet af..

Ik kan mij nog een keer herinneren dat we in de energiehal stonden en Paul elstakkejong was net commercieel gegaan en moest gaan draaien. Heel de energiehal protesteerde en ging zitten! :D

Zo kan het ook... er was dus wel een gevoel van 'samen' .. Elstak vertrok na 15 minuten, gizmo pakte de draad op en iedereen is volop aan het feesten gegaan daarna. Dat was echt uit je dak!
  • Dance is in NL in de loop van de jaren ook wat meer Mainstream geworden. In veel landen misschien nog een beetje underground? Zowieso draait de stroming hier al wat langer, zeker op het gebied van hardcore? Daar is het voor veel mensen mee begonnen denk ik. Kijk naar wat bv. Menno memoreert, misschien hebben we hier wat meer een "been there, done that" houding. Ik merk zelf ook dat ik minder snel tevreden ben over een party dan vroeger.

Gek toch, dat we op 't gebied van rockconcerten fantastisch publiek schijnen te zijn..

Trouwens, over dat filmpje: Op Awakenings festival ging een tent toch echt wel op dezelfde manier uit z'n plaat, was ik ook bij. Ging helemaal goed daar!
  • Menno said:
    Eigen wereld na drugsgebruik? Valt tegenwoordig wel mee toch? 10 jaar terug liep het allemaal ongeloofeloos uit de klauwen in Parkzicht / Vechtse banen / Energiehal enz,.. En nog ging iedereen uit zijn dak.

Nou, laatste feestje, Cocoon eind oktober, daar kakte 't echt enorm in na een tijdje. Puur omdat iedereen 'm wegspacede in zijn/haar eigen wereld.. Enorm zonde, want de meer nuchtere types gingen er wel nog voor.

Heb 't wel vaker meegemaakt. Zal wel meer mdma en zulke zooi gedaan worden op de feestjes waar ik kom, wordt je een stuk 'tammer' van zeg maar. ;)
  • Mdma is puur xtc dus dat wil zeggen dat daardoor in de beginperiode alle feesten tammetjes waren :NN echt nie he.

Je kan ook gewoon een beetje stevigere muziek draaien dan die iets te rustige minimal enzo, vindt je het gek dat men rustig blijft staan.............................gas erop :Y
  • Ralf said:
    Mdma is puur xtc dus dat wil zeggen dat daardoor in de beginperiode alle feesten tammetjes waren :NN echt nie he.

Je kan ook gewoon een beetje stevigere muziek draaien dan die iets te rustige minimal enzo, vindt je het gek dat men rustig blijft staan.............................gas erop :Y

XTC bestaat met name uit mdma hoor, niet andersom. ;)
  • Ik ben eens (volgens mij 2003) naar een concert geweest van de RHCP. In het Sportpaleis, Antwerpen. Geweldige sfeer. De week erna ging ik naar hetzelfde concert in de Ahoy, Rotterdam. Ook leuk, maar toen we aan het eind weg gingen hoorde je toch weer mensen zeiken... (ze speelde dit en dit nummer niet... boehoeh). Hollanders moeten altijd zeiken. Altijd! 8)7
This discussion has been closed.
All Discussions

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

In this Discussion